LogoPers

NPO en IDFA hernieuwen samenwerking

De publieke zender NPO 2 zal tijdens het Amsterdamse documentairefestival IDFA (15 - 26 november) vier Nederlandse documentaires uitzenden die op het festival in première gaan. Dat is voor het eerst. NPO en IDFA hernieuwen hiermee hun jarenlange samenwerking, om kwaliteitsdocumentaires voor een breed publiek toegankelijk te maken.
13 november 2017

De vier films zijn in nauwe samenwerking met IDFA geselecteerd en zullen onder de titel ‘2Doc IDFA Primeur’ op 20, 21 en 22 november te zien zijn op NPO 2. Drie daarvan worden op primetime uitgezonden. Netmanager NPO 2 Gijs van Beuzekom is blij met de nieuwe afspraken: “NPO en IDFA hebben beiden hart voor kwalitatieve documentaires en mooie verhalen. Dit vormt de basis van ons partnership. Tijdens het IDFA gaan veel co-producties van de publieke omroep in première. De NPO maakt deze documentaires graag toegankelijk voor een breed publiek. Dat laten we nu extra zien door een aantal films vrijwel gelijktijdig met de première op het festival uit te zenden op NPO 2. En daar zijn wij trots op.“

Alle vier de documentaires draaien op IDFA mee in de IDFA - Competition for Dutch Documentary. Het gaat om Pilotenmasker (The Pilot’s Mask) (EO) van Simonka de Jong, Piet is weg (Piet is Gone) (KRO-NCRV) van Jaap van Hoewijk, Independent Boy (VPRO) van Vincent Boy Kars en Alicia (VPRO) van Maasja Ooms.

Uitzendschema:
Maandag 20 november
20.25 2Doc IDFA Primeur: Pilotenmasker (EO)

Dinsdag 21 november
20.25 2Doc IDFA Primeur: Piet is weg (KRO-NCRV)
23.00 2Doc IDFA Primeur: Independent Boy (VPRO)

Woensdag 22 november
20.25 2Doc IDFA Primeur: Alicia (VPRO)

NPO 2: hofleverancier Nederlandse documentaire
NPO 2 is de thuisbasis van 2Doc, Tegenlicht (VPRO), Zembla (BNNVARA), Het Uur van de Wolf (NTR) en Close Up (AVROTROS). Tezamen presenteren deze programma’s ruim 320 documentaires per jaar. NPO 2 mag zich daarmee hofleverancier van de documentaire in het Nederlandse media-aanbod noemen. Of het nou gaat om maatschappelijke achtergronden, onderzoeksjournalistiek of portretten van kunstenaars, de verhalen van bevlogen en inspirerende makers staan altijd centraal.

Gijs van Beuzekom: “NPO 2 wil die verhalen blijven vertellen. Beeldend, gelaagd en met vakmanschap gemaakt. En niet alleen voor de happy few. Goed gemaakte documentaires spreken een breed publiek aan. En ook jongeren zijn geïnteresseerd in de verhalen die we online in innovatieve vormen vertellen.”

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)