LogoPers

NPO FunX bereikt meeste jongeren tot 30 jaar in grote steden

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Luisterde in 2014 wekelijks 14% van de stadsjongeren, in 2020 is het weekbereik verdubbeld naar 28%. In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden.
16 december 2020

Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: “Al 6 jaar stijgend en nu de #1 in bereik onder jongeren van 16 tot 30 jaar in de grote steden! Daar ben ik ontzettend trots op! En wat ik ook heel tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke ‘sound of the city’ slaat dus aan in heel Nederland. Dat vind ik echt een keihard compliment voor het hele team!

Stijging in iedere groep
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder mannen en vrouwen. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna vier op de tien Nederlanders luistert wekelijks naar FunX.

Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden. De FunX-app werd in september vaker gestart dan ooit. In november steeg het aantal online luisteraars ook naar recordhoogte met ruim 1 miljoen streamstarts, mede dankzij de FunX DiXte 1000. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo is het aantal volgers op Instagram het afgelopen jaar met zo’n 40.000 volgers gegroeid naar ruim 215.000. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen al bijna 900.000 abonnees die maandelijks voor miljoenen views zorgen. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

Instagram-post met Boef en Numidia, samen stonden ze dit jaar op nummer 1 in de FunX DiXte 1000. De post scoort op het FunX-kanaal meer dan 11.000 likes. 

Maatschappelijke en culturele waarde
FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseerde FunX dit jaar de ‘Debt Talk’ over de schuldenproblematiek onder jongeren. En natuurlijk stond dit jaar het antiracisme-debat centraal. FunX zet zich al jaren in voor gelijke behandeling en bundelt alle informatie over dit onderwerp op www.funx.nl/genoegisgenoeg. Daarnaast informeren we over corona en zorgen we voor afleiding en verbinding, bijvoorbeeld in de vorm van de non-stop game ‘FunX Locked Down’ waarbij FunX-volgers de populaire artiesten ADF Samski en ADF Lucky hielpen te bevrijden uit een escape room door het oplossen van puzzels, kraken van codes en ontrafelen van hints.

Laatste persberichten
Officiële aanvraag voor NPO BLEND
Publieke omroep grote winnaar Dutch Podcast Awards
Reactie NPO op Monitor Representatie 2023
Primeur voor 3FM Serious Request: Wijnand Speelman, Sophie Hijlkema en Barend van Deelen opnieuw Glazen Huis in
Frenna, Jonna Fraser, Kleine John en DJ DYLVN maken kans op nummer één in FunX DiXte1000
ABBA-icoon Björn Ulvaeus opent Stemweek Evergreen Top 1000
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)