LogoPers

NPO Lab: pareltjes in wording

Het recente onderzoek Media:Tijd heeft aangetoond dat het Nederlands publiek voor het grootste deel nog 'ouderwets' TV kijkt en radio luistert. Maar ook de nieuwerwetse media, zoals de online activiteiten nog vaak genoemd worden, zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse 'activity cycle' van veel medelanders. Youtube bestaat ondertussen alweer elf jaar, Twitter is een jaar jonger.
4 april 2016

Toen 3FM Serious Request in 2004 begon, was Hyves het enige sociale medium in Nederland. Inmiddels is Hyves niet meer, is Twitter onder scholieren zo goed als uitgestorven, whatsappt mijn zoontje driftig met zijn 70-jarige oma, zit mijn inner circle vooral op Netflix en hoor ik in de sportschool dat moeders met hun zonen van achttien communiceren via Snapchat als ze 's nachts thuiskomen uit de club ("..want WhatsApp trilt. Dus ik zei tegen Diederik: stuur dan maar Snapje, dan wordt je vader niet om 3.00 uur wakker en dan ben ik toch gerust").

Zo hard gaat het dus. The times they are a-changin’.

Media voor millennials
TV en radio are still going strong, zegt Media:Tijd. En zo herken ik mijn thuissituatie ook zeker: naast YouTube kijken we wel degelijk gezamenlijk TV in de ochtend en in de auto staat de radio vaak aan.

Toch is er wel wat aan de hand. Zeker onder jongeren, de 'millennials'. Zij kijken, luisteren en communiceren steeds meer online. Een jong persoon zonder mobiel in de hand is bijna een unicum. De mobiel lijkt aangeboren bij de zogenoemde digital natives. Exact daarom is het NPO Lab opgericht. Om beter in contact te treden met die digital natives.

Vanuit het NPO Lab nemen we bestaande jongerencontent onder de loep, cross navigeren we tussen channels als NPO 3, NPO FunX, NPO 3FM, 3 op Reis, Spuiten en Slikken, 101Barz, etc. We zetten de presentatoren en dj's veel in als curatoren, zo zorgen we ervoor dat de inhoud via sociale kanalen verspreid wordt en dat we jongeren naar de pareltjes van de NPO leiden (conversie heet dat in vakjargon).

Dat is een mond vol vaktaal. Maar alles voor de kunst, want pareltjes worden volop gemaakt bij de publieke omroep. Op TV, op de radio, online en speciaal voor sociale media. Pareltjes die de rijkheid van Nederland aangeven en naast bereik ook en vooral voor impact zorgen. Denk bijvoorbeeld aan Puberruil op NPO 3, waar jongeren van verschillende achtergronden ruilen van gezin, met elkaar in gesprek raken en hun vooroordelen uiteindelijk bijstellen. Contact met elkaar creëert begrip vóór elkaar.

Samenwerken
Het NPO Lab werkt nauw samen met andere labs binnen de publieke omroep, NOS Lab, VPRO’s Medialab en 3Lab. Deze labs hebben al voor veel mooie initiatieven gezorgd en er staat nog veel meer moois op de planning. Over alle nieuwe en bestaande content gaan we in gesprek met de NPO Lab Community; een online forum waarin 170 jongeren hun mening geven over alle pareltjes - al dan niet in wording - die de NPO rijk is.

De komende weken blog ik onder andere over het 3FM Eindexamen, het 1Vandaag Jongerenpanel, Social Radio, user-generated content en interactieve (festival)apps.

We zitten niet stil.

Kris Sloot
Manager NPO Lab

Laatste persberichten
De NPO steunt initiatief voor monument gevallen omroepmedewerkers Tweede Wereldoorlog
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)