LogoPers

NPO maakt organisatie klaar voor de toekomst

De NPO wil werken aan een toekomstbestendige publieke omroep. Zowel het medialandschap als het mediagebruik veranderen razendsnel. Daarom kijken we of onze organisatie zo is ingericht dat we optimaal mee kunnen bewegen met deze ontwikkelingen. Hierbij laten we ons adviseren door The Boston Consulting Group (BCG).
8 september 2017

“Juist als de zon schijnt, inspecteer je het dak”, zegt Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO. “Het gaat misschien wel beter dan ooit met de publieke omroep. Ondanks ruim tweehonderd miljoen euro aan bezuinigingen in de afgelopen jaren, gaat het gewoon goed. Op tv, radio en online. Ons bereik is hoog, net als de waardering die onze programma’s oogsten. Daar ben ik trots op. Omdat we dit graag willen voortzetten, hebben we BCG gevraagd ons te adviseren. Zo werken we aan een sterke NPO-organisatie, die ook in de toekomst bijdraagt aan een sterke publieke omroep.”

De wil NPO een media-organisatie zijn die wendbaar, herkenbaar en participerend is. Om dat te bereiken moeten we meebewegen met de wereld om ons heen. Die verandert razendsnel, zowel het medialandschap als de manier waarop mensen media gebruiken. Daarnaast is er één overkoepelend NPO-merk gekomen, én brengt de nieuwe Mediawet veel veranderingen met zich mee, van de openheid voor externe producenten tot een grotere rol voor de NPO als het gaat om de doelmatige besteding van middelen.

Rijxman: “We zijn al bezig de omslag te maken naar grotere investeringen in online en video on demand. Dat budget verdriedubbelt de komende jaren van 20 naar 60 miljoen. Maar om in de toekomst succesvol te blijven, moeten we ook kijken of de manier waarop onze organisatie is ingericht nog steeds past bij onze maatschappelijke opdracht.”

Zijn we klaar voor de toekomst? Past de huidige manier van werken en inrichting van de NPO-organisatie in het toekomstbeeld? Om ook een externe blik te krijgen op deze vragen, hebben we The Boston Consulting Group uitgenodigd om de komende periode een analyse te maken van dit vraagstuk.

Laatste persberichten
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Recordcijfers voor RadiOlympia op NPO Radio 1
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)