LogoPers

NPO over verdeling budgetten omroepen

Op nrc.nl wordt bericht over omroepen die ontevreden zijn over de budgetten die zij toegekend krijgen. Hoe komt deze verdeling tot stand? Elke ledenomroep krijgt naar gelang het aantal leden dat zij heeft budget toegewezen. Van 75% van dat budget worden gegarandeerd programma's in het uitzendschema geplaatst . De overige 25% kan door de NPO, die de programmering maakt, dáár worden ingezet waar de programmaschema's dat het hardst nodig hebben.
8 september 2009

Zo kan de NPO sturen op voor de kijker duidelijke netten, vindbaarheid van programma's én het behalen van doelstellingen op het gebied van diversiteit, drama, kunst en cultuur en bereik. Precies zoals de overheid dat bedoelt. Een beleid dat succesvol is. De kijker weet de publieke omroep de laatste jaren vaker te vinden en te waarderen.

Hoe succesvoller een omroep bijdraagt aan deze doelstellingen, hoe hoger deze boven zijn garantiebudget uitstijgt. Daarnaast zijn bepaalde programmagenres, zoals Nederlands kwaliteitsdrama, duurder om te maken. Een omroep die zich hier op profileert, maakt dus ook meer kans op een groter budget.

Geen enkele omroep komt echter onder het garantiebudget uit.

Laatste persberichten
Wie bestijgt de troon van De Koninklijke 500?
Sociale partners publieke omroep bereiken resultaat voor nieuwe cao en sociale regeling
Een week vol passie bij NPO Klassiek
Van studio naar festivalweide: luisteraars maken tijdens 3FM Festivalweek kans op festivalkaarten
NPO FunX Awards: eerste namen line-up bekend
Reactie NPO en College van Omroepen op de hervormingsplannen voor de publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)