LogoPers

NPO over verdeling budgetten omroepen

Op nrc.nl wordt bericht over omroepen die ontevreden zijn over de budgetten die zij toegekend krijgen. Hoe komt deze verdeling tot stand? Elke ledenomroep krijgt naar gelang het aantal leden dat zij heeft budget toegewezen. Van 75% van dat budget worden gegarandeerd programma's in het uitzendschema geplaatst . De overige 25% kan door de NPO, die de programmering maakt, dáár worden ingezet waar de programmaschema's dat het hardst nodig hebben.
8 september 2009

Zo kan de NPO sturen op voor de kijker duidelijke netten, vindbaarheid van programma's én het behalen van doelstellingen op het gebied van diversiteit, drama, kunst en cultuur en bereik. Precies zoals de overheid dat bedoelt. Een beleid dat succesvol is. De kijker weet de publieke omroep de laatste jaren vaker te vinden en te waarderen.

Hoe succesvoller een omroep bijdraagt aan deze doelstellingen, hoe hoger deze boven zijn garantiebudget uitstijgt. Daarnaast zijn bepaalde programmagenres, zoals Nederlands kwaliteitsdrama, duurder om te maken. Een omroep die zich hier op profileert, maakt dus ook meer kans op een groter budget.

Geen enkele omroep komt echter onder het garantiebudget uit.

Laatste persberichten
Podcast Componeren of Verzuipen: hoe topwetenschappers en een componist met muziek de wereld gaan redden
NPO Radio 1 brengt de Europese verkiezingen dichtbij huis
NPO Radio 5 viert verjaardag Boudewijn de Groot: een wonderkind van 80
Broederliefde, DYSTINCT en Siggy & D1ns maken line-up FunX Music Awards compleet
Nieuwe zenderstemmen voor NPO 1 en NPO 3
Genomineerden FunX Music Awards bekend: Jonna Fraser grootste kanshebber
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)