LogoPers

NPO over verdeling budgetten omroepen

Op nrc.nl wordt bericht over omroepen die ontevreden zijn over de budgetten die zij toegekend krijgen. Hoe komt deze verdeling tot stand? Elke ledenomroep krijgt naar gelang het aantal leden dat zij heeft budget toegewezen. Van 75% van dat budget worden gegarandeerd programma's in het uitzendschema geplaatst . De overige 25% kan door de NPO, die de programmering maakt, dáár worden ingezet waar de programmaschema's dat het hardst nodig hebben.
8 september 2009

Zo kan de NPO sturen op voor de kijker duidelijke netten, vindbaarheid van programma's én het behalen van doelstellingen op het gebied van diversiteit, drama, kunst en cultuur en bereik. Precies zoals de overheid dat bedoelt. Een beleid dat succesvol is. De kijker weet de publieke omroep de laatste jaren vaker te vinden en te waarderen.

Hoe succesvoller een omroep bijdraagt aan deze doelstellingen, hoe hoger deze boven zijn garantiebudget uitstijgt. Daarnaast zijn bepaalde programmagenres, zoals Nederlands kwaliteitsdrama, duurder om te maken. Een omroep die zich hier op profileert, maakt dus ook meer kans op een groter budget.

Geen enkele omroep komt echter onder het garantiebudget uit.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)