LogoPers

NPO scherpt tv-netten aan en lanceert tientallen nieuwe titels

Met scherper geprofileerde tv-netten, veel ruimte voor vernieuwing en meer wisselwerking tussen televisie, NPO Start en online zet de Nederlandse Publieke Omroep verder in op het veranderende mediagedrag. Dat is vandaag bekendgemaakt tijdens de NPO Seizoenspresentatie Video 2022-2023. De komende maanden lanceert de publieke omroep tientallen nieuwe titels op alle platforms.
30 augustus 2022



Frans Klein, directeur Video NPO: “We werken samen met alle omroepen continu aan onze toekomstbestendigheid. Daarbij houden we rekening met tal van ingrediënten. De publieke omroep vertelt alle verhalen van Nederland. We willen relevant zijn voor het Nederlands publiek, met programma’s met veel publieke waarde. We moeten aansluiting houden met jongeren en de middengroep, maar mogen ook de vergrijzing en de moeilijk bereikbare groepen niet uit het oog verliezen. We gaan de komende tijd onze tv-netten aanscherpen en bundelen onze krachten door televisie, NPO Start en online nog beter op elkaar af te stemmen.”

NPO 1 blijft de brede zender die generaties bij elkaar brengt, maar gaat wel flink vernieuwen. NPO 2 wordt nog meer de zender voor verdieping, verbeelding en cultuur en mag meegroeien met de wat oudere doelgroep. Bij NPO 3 komt de focus nadrukkelijker te liggen op jongeren, tot 35 jaar. De ‘kraamkamerfunctie’ voor nieuwe titels op NPO 3 wordt uitgebouwd. De verschillende platforms gaan elkaar verder versterken. De publieke omroep investeert in NPO Start dat een volwassen speler wordt; met verdieping van de verhalen op tv en programma’s specifiek voor het on demand publiek. Via socials, sites en apps gaat de NPO de dialoog aan en wordt extra online content geboden.

Frans Klein: “We kijken voortdurend hoe we onze verhalen het beste naar het publiek kunnen brengen. Daarom zijn we eerder dit jaar overgegaan naar wat wij genremanagement en integraal programmeren noemen. Op die manier verwachten we onze impact verder te vergroten. Dat doen we ook door komend seizoen vaker in gezamenlijkheid aandacht te besteden aan de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd. Zo gaan de omroepen deze week zoveel mogelijk samen aandacht besteden aan Ter Apel.”

Vernieuwingen
Op NPO 1 komen volop nieuwe titels, zoals de dramaseries De stamhouder en Rampvlucht over de Bijlmerramp (waarover ook een documentaire, online initiatief en een podcast verschijnt), of het tweeluik ANKIE de olympische weduwe, over de aanslag tijdens de Spelen in München in 1972. De Slimste Mens en Keuringsdienst van Waarde zijn volgend jaar op NPO 1 te zien. Ook gaat de zender op zoek naar twee grote nieuwe amusementsprogramma’s die de potentie hebben om alle Nederlanders aan te spreken en daarmee ook de lastiger te bereiken groepen.

De ruimte voor vernieuwing op NPO 1 ontstaat mede door een aantal grote titels naar NPO 2 te halen. Programma’s als Radar, Kassa en Opsporing Verzocht kunnen ook tot hun recht komen op NPO 2 en helpen het profiel van die zender te versterken. Met komend seizoen verder onder meer de documentaire Een gat in mijn hart, waarin Akwasi met slachtoffers van de Bijlmerramp praat of Breuklijnen van Sinan Can, over de vier meest beruchte wijken van Europa. Nieuw op NPO 3 is bijvoorbeeld Poldermocro’s, over de identiteitscrisis waar veel jonge Marokkanen mee worstelen. En natuurlijk wil de publieke omroep ook de jonge kijkers optimaal bedienen met een veelkleurig aanbod via NPO Zapp en Zappelin. Zo keert Waku Waku terug en kunnen kinderen online live meespelen met de Space Challenge - expeditie naar Mars van André Kuipers.


De Nederlandse Publieke Omroep presenteert de komende maanden tal van nieuwe titels en initiatieven 
in alle tien genres, die ondergebracht zijn in zes genreclusters:

 Journalistiek en Sport
Op het gebied van journalistiek kijkt de publieke omroep meer dan ooit - bij nieuwe én vertrouwde titels - naar vernieuwende vormen. Niet alleen voor tv, maar vooral ook online en on demand, om een nieuw en breed publiek te bereiken. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe titels Pointer Checkt (KRO-NCRV) op npo3.nl en YouTube en Nieuwsuur: #Ophef (NTR/NOS) op NPO Start. Uiteraard zijn ook tal van bekende titels weer te zien, van Goedemorgen Nederland (WNL) in de ochtend, Ongehoord Nieuws in de middag (ON!) tot Op1 (WNL/EO/BNNVARA/Omroep MAX) in de avond.
Wat sport betreft wordt het een goed gevuld najaar, te beginnen met het rechtstreekse verslag van de Formule 1 GP van Zandvoort komend weekend. Later in september is het WK Wielrennen op de weg in Australië en doet de NOS ook verslag van de Nations League duels van Oranje. Verder volop schaatsen en het WK voetbal vanaf einde november.

Documentaire en Human Interest
Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar één ding hebben we met elkaar gemeen: we zijn allemaal mens. Binnen de genres human interest en documentaire is er aandacht voor verhalen over liefde, familie, ambities, persoonlijke groei, maar ook over zorgen, angsten, verdriet. Naast gekende titels als Sterren op het Doek (Omroep MAX), Spoorloos (KRO-NCRV), First Dates (BNNVARA) en Boerderij Van Dorst (BNNVARA), opent de publieke omroep dit najaar deuren naar arena’s waar veel op het spel staat: een couveuseafdeling in Handen aan de Couveuse (EO), eigenzinnige autobergers in Geluk bij een ongeluk (PowNed), mantelzorg in Kanaal Sociaal (HUMAN), reddingswerk in Redders op zee (EO) en beruchte Europese buitenwijken in Breuklijnen (BNNVARA), om er slechts een paar te noemen. Menselijke verhalen, soms dichtbij, soms wat verder weg. Maar altijd relevant en inspirerend.

Cultuur en Amusement
Het komend seizoen is er volop cultuur te zien bij de publieke omroep. In De Nieuwe Vermeer (Omroep MAX) krijgt creatief Nederland de kans om de zes vermiste werken van één van Nederlands beroemdste schilders nieuw leven in te blazen. Podium ZWART (Omroep ZWART), waarin nieuwe helden en stijlen worden geïntroduceerd, is een verfrissende aanvulling in het muziekaanbod. Ook zijn er nieuwe reeksen van De Avondshow met Arjen Lubach (VPRO), ARIA (Omroep MAX), Volle Zalen (AVROTROS) en CHANSONS!! (BNNVARA).
Qua amusement zijn er komend seizoen nieuwe titels en nieuwe seizoenen van bekende favorieten. In De Bodyguard (WNL) strijden tien fitte kandidaten onder leiding van gerenommeerde persoonsbeveiligers tegen elkaar in een loodzwaar trainingsprogramma. Wie heeft het in zich en wordt De Bodyguard? De Invasie van België (PowNed) is een avontuurlijk spelprogramma waarin tien BN’ers de Vlaamse bevolking met vernederende opdrachten willen onderwerpen. Ook: nieuwe seizoenen van Wie is de Mol? (AVROTROS) en een speciaal VIP-seizoen van Kamp Van Koningsbrugge (AVROTROS).

Kennis & Educatie en Levensbeschouwing
Kennis & Educatie inspireert tot een leven lang leren en brengt grote vraagstukken dicht bij de kijker. Ruimteschip Aarde (KRO-NCRV) geeft een spectaculaire en ontroerende blik op mens en natuur in Nederland. Online kan worden ingezoomd  op het eigen postcodegebied en is de eigen leefomgeving met andere ogen te bekijken. In Langs de Kust (Omroep MAX) vertelt Martin Hendriksma samen met Huub Stapel over de geschiedenis van de Hollandse kust(plaatsen). Danny Ghosen, Nicolaas Veul en Charisa Chotoe onderzoeken in Electric Avenue (VPRO) de digitale wereld.
Het genre Levensbeschouwing brengt programma’s over zingeving, bezinning en eigentijdse levensvragen. In Over Leven (HUMAN) spreekt Coen Verbraak met mensen over wat het bestaan de moeite waard maakt. Maar hoe doe je dat eigenlijk, leven? Heeft het leven zin? Of is dat onzin? Is een mens verantwoordelijk voor zijn eigen geluk? Hoe ga je om met tegenslag? Met o.a. Jochem Myjer, Nadia Zerouali, André Kuipers, vliegramp-overlevende Edu Nandlal en actrice Margôt Ros. Verder: nieuwe seizoenen van De Kist (EO) en Boeddha in de polder (KRO-NCRV).

Kinderen
De online dramaseries van NPO Zapp worden goed bekeken en dagelijks trekken de NPO Zapp- en Zappelin-app veel bezoekers. In november komt NPO Zapp met een nieuwe online serie die ook op Instagram te volgen is. Kofi’s Tori (EO) vertelt het verhaal van een jonge slaaf die zijn leven vlogt: aan het werk als slaaf op de plantage en zijn vluchtpoging. De serie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Voor de allerkleinsten brengt NPO Zappelin twee nieuwe kleuterspelshows. Boswachter Tim presenteert de Beestenbrigade Battle (KRO-NCRV): een spelprogramma over de natuur waarin elke aflevering een dier centraal staat. Nieuw is ook PatsBoemKledder! (NTR), een spectaculaire spelshow voor kleuters over techniek. In het vrolijke poppenprogramma spelen meerdere kandidaten een memoryspel.

Fictie
Ook op gebied van fictie veel nieuwe titels; te zien op tv en on demand te bingen of vooruit te kijken. Het historisch drama De stamhouder (AVROTROS) vertelt het autobiografische verhaal van Alexander Münninghoff die gedwongen wordt zijn duistere familieverleden tijdens WOII onder ogen te zien. Dertig jaar na dato duikt de complotthriller Rampvlucht (KRO-NCRV) in de mysterieuze gebeurtenissen rond de Bijlmerramp.
In de thrillerserie Het gouden uur (AVROTROS) gaat het om het cruciale eerste uur na een terroristische aanslag, waarin paniek en angst overweldigend zijn en het gevaar voor een tweede aanslag het grootst is. NPO Zapp brengt de verfilming van het veelgeprezen kinderboek Lampje (VPRO), waarin de elfjarige dochter van een vuurtorenwachter elke dag het licht aansteekt. Op een stormachtige avond gaat alles mis en begint het avontuur waarin Lampje laat zien dat ze meer kan dan ze ooit had gedacht. Verder: nieuwe seizoenen van de publiekslievelingen Flikken Rotterdam (AVROTROS) en Oogappels (BNNVARA).


Meer informatie, startdata en beeldmateriaal van programma’s zijn te vinden op 
seizoenspresentatie.npo.nl. Voor gebruik van programmafragmenten uit de Seizoenspresentatie Video is toestemming nodig van de desbetreffende omroep. Neem ook voor interviewverzoeken en andere vragen met betrekking tot de programma’s contact op met de verantwoordelijke omroep.

Bijgaande foto is rechtenvrij te gebruiken onder vermelding van: NPO/Michel Schnater



Laatste persberichten
NPO 3FM kondigt nieuw talent aan: Bente
Publieke omroep lanceert eerste gezamenlijke campagne met alle omroepen: De plek van ons allemaal
Aandeel Nederlands product stijgt opnieuw in de Evergreen Top 1000 van NPO Radio 5
NPO FunX lanceert merkcampagne met ‘local heroes’
Publieke omroep lanceert NPO Doc tijdens IDFA
Officiële aanvraag voor NPO BLEND
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)