LogoPers

NPO scherpt werkwijze aan voor weggeven kaartjes popconcerten

De NPO heeft de wijze van organiseren van zenderbrede radio-acties waarbij aan luisteraars kaarten voor concerten van diverse popartiesten worden weggeven aangescherpt. De NPO wil met deze aanscherping er hoe dan ook voor zorgen dat er geen enkele schijn ontstaat ‘van dienstbaar zijn aan commerciële belangen van derden’ en heeft daarom begin dit jaar deze verandering doorgevoerd. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft aan de NPO een last onder dwangsom opgelegd omdat het zogeheten dienstbaarheidsverbod bij enkele acties in het verleden zou zijn overtreden.
7 april 2017

De NPO is van mening dat deze acties uitsluitend een redactioneel doel dienden om luisteraars op een passende wijze te informeren, te binden en te betrekken bij de zenders en de muziek die daarop te horen is. De NPO wil dit oordeel dan ook juridisch laten toetsen. Daarnaast is er voor gekozen om voor een uitspraak van het CvdM de werkwijze van de acties aan te passen zodat er geen enkele twijfel bestaat of zenderbrede radio acties van de NPO binnen de mediawet passen. Hier is het CvdM van op de hoogte gesteld en de nieuwe werkwijze is ook met hen gedeeld.

De nieuwe werkwijze waarborgt de onafhankelijkheid ten opzichte van commerciële partijen die concerten organiseren. Zo worden alleen concertkaartjes aangeboden die door de NPO zelf zijn aangeschaft.

Laatste persberichten
Wie bestijgt de troon van De Koninklijke 500?
Sociale partners publieke omroep bereiken resultaat voor nieuwe cao en sociale regeling
Een week vol passie bij NPO Klassiek
Van studio naar festivalweide: luisteraars maken tijdens 3FM Festivalweek kans op festivalkaarten
NPO FunX Awards: eerste namen line-up bekend
Reactie NPO en College van Omroepen op de hervormingsplannen voor de publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)