LogoPers

NPO wil televisie in vol HD via de ether

 
Persbericht
18 juni 2015

 

De Nederlands Publieke Omroep (NPO) wil zijn televisiezenders vanaf 2017 in hoge kwaliteit aanbieden via de ether. 'Door ethertelevisie niet alleen ‘in de lucht’ te houden, maar ook te innoveren, krijgen kijkers meer mogelijkheden om te kiezen tussen verschillende aanbieders van televisie', maakte NPO-bestuurder Henk Hagoort vandaag bekend op het Mediapark Jaarcongres.

 

Meer concurrentie
Kijken via de ether kan nu al met Digitenne. Als het aan de NPO ligt, kunnen kijkers vanaf 2017 nog steeds via de ether kijken, maar dan in vol HD-kwaliteit. Ook dan zullen NPO 1, NPO 2 en NPO 3 gratis te ontvangen zijn. De consument is de winnaar met meer keuze tussen aanbieders en meer kwaliteit op het beeldscherm.

 

Meer innovatie
Door gebruik van nieuwe digitale technologie kunnen kijkers lineair en interactief in HD kijken. De NPO onderzoekt daarnaast de mogelijkheden van NPO Gemist terugkijken via de ether.

 

Frequentieverdeling
Voorwaarde voor de overstap naar HD TV via de ether is het verkrijgen van nieuwe zendvergunningen en nieuwe frequenties. Het ministerie van Economische Zaken beslist hier binnenkort over. De NPO ziet graag dat er naast kabel en IPTV, ook een volwaardig derde infrastructuur en dus keuzemogelijkheid voor de consument blijft bestaan.

 

Laatste persberichten
Gezamenlijke reactie NPO en omroepen op evaluatierapport ‘Focus op de kernwaarden'
Terugblik op impactvol jaar publieke omroep
Primeur: NPO Zapp brengt live WK-wedstrijden in animatievorm met Zappsport Live WK Voetbal
Zapp Zomerfeest keert terug met indrukwekkende line-up
Qlas en Lil Kleine grote winnaars NPO FunX Awards
NPO 3FM lanceert nieuw 3FM Talent: Def
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)