LogoPers

NPO Zapp: 15 jaar eigenwijs!

Deze week blaast NPO Zapp 15 kaarsjes uit, maar van puberen is geen sprake. Waar ik mijn eigen kinderen heel snel groot zie worden, wordt Zapp gelukkig nooit oud of volwassen. Zapp blijft jong, optimistisch, origineel en fris. Zoals ons publiek.
4 september 2015

Een hele generatie kinderen groeit op met NPO Zapp. Ben je twee jaar oud, dan kun je met Zappelin op speelse wijze leren en spelen. Ben je zes, dan trakteert Zapp jou op kijkervaringen met Het Klokhuis, Het Jeugdjournaal en Checkpoint. Ben je als kijker klaar voor de middelbare school, dan hebben SpangaS en De Brugklas je daarop voorbereid. NPO Zapp is er voor alle kinderen. Elke dag ben ik samen met de omroepen en makers bezig om te weten wat er leeft bij onze kijkers. Wat raakt ze? Waar maken ze zich druk om? Zo weten we bijvoorbeeld dat kinderen zich graag inzetten voor een beter milieu. Daarom organiseren we met Zapp jaarlijks Zapp Your Planet waar alle kinderen zich kunnen inzetten voor een goed (groen) doel. Omdat wij en zij dat belangrijk vinden.

NPO Zapp sluit aan op de belevingswereld van onze kijkers. En daarin veranderde nogal wat de afgelopen 15 jaar, met name in het mediagedrag van kinderen. We weten daar met onze programma’s en online-activiteiten gelukkig goed op in te spelen. Sterker nog; we nemen onze kijkers mee in de ontwikkelingen. Voor zover ik weet is er in Nederland geen andere kinderapp zo populair als de Zappelin-app, die sinds mei 2011 713.000 keer is geïnstalleerd op tablets, smartphones en computers. Vooral de laatste paar jaren kijken kinderen graag naar onze programma’s en zijn we het grootste televisiekanaal voor kinderen geworden. Dat waren we al onder de allerkleinsten, maar sinds 2014 ook bij kinderen van 6 tot 12 jaar. NPO Zapp wint al zeven jaar de Gouden Stuiver op het Televizier Gala. En ook op internationaal niveau staat de Nederlandse publieke kindertelevisie hoog aangeschreven. Nog maar 15 jaar oud en al zoveel om trots op te zijn!

En we hebben dit jaar nog veel mooie dingen in petto. Naast dat we leren en amuseren, stelt NPO Zapp ook problemen aan de kaak. Samen met NPO 3 brengen we vanaf 21 september met De Week Tegen Pesten het thema pesten onder de aandacht. Waarom pesten we? Wat doen wij en omstanders om het pestproces te doorbreken? Ik kijk uit naar de programma’s en de discussies. Maar eerst zijn we jarig en dat vieren we samen met alle vertrouwde Zapp-gezichten en een hoop nieuwe, spannende en eigenwijze programma’s.

En naast onze maatschappelijke verantwoordelijkheid staat humor natuurlijk centraal. Als kers op de verjaardagstaart geeft NPO Zapp in de maand Zapptember daarom elke dag via www.zapp.nl/lachen 100 scheetkussens weg. ‘Lang zullen we lachen!’

Suzanne KunzelerNetmanager NPO3 / NPO Zapp

Meer info: www.zapp.nl/lachen

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)