LogoPers

NPO zet belangrijke stap op weg naar ‘persoonlijke omroep’

NPO-bestuurder Martijn van Dam praat ons bij over de stappen die we als NPO zetten om nog persoonlijker te worden.

Het is je misschien amper opgevallen, maar onder de motorkap van NPO Start hebben we de afgelopen weken een grote verandering doorgevoerd. Gebruikers met een login, dat zijn op dit moment nog vooral abonnees van onze extra dienst NPO Plus, worden sinds 11 januari overgezet naar een nieuw en veel beter login-systeem: NPO-id. Enkele honderdduizenden gebruikers zijn inmiddels over. Dat is tot nu toe zonder al te grote problemen gegaan en dat is een groot compliment waard voor Nick Ceton (Programmamanager Personalisatie NPO) en zijn teamleden, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en implementatie van NPO-id.

Maar waarom is dit nu een belangrijke stap voor de hele publieke omroep?
De introductie van NPO-id is onder meer nodig voor het nieuwe NPO Start. Net als veel andere VOD-platforms gaan we ook NPO Start helemaal persoonlijk maken. Al het aanbod van de publieke omroep wordt geselecteerd door algoritmen die meewegen wat voor jou interessant en relevant is. Op basis van je kijkgedrag en interesses, maar ook van de maatschappelijke taak die wij als publieke omroep hebben. We helpen je om een brede blik te houden. Geen filterbubbels of tunnels dus. Hiervoor ontwikkelden we al eerder onze eigen unieke ‘publieke algoritmen’.

Maar dat is niet alles. We gaan hetzelfde doen met onze andere platforms, zoals NPO Luister - ons audio-on-demand-platform - of het nieuwe NPO.nl, dat binnenkort wordt omgevormd tot nieuwe wegwijzer in ons online aanbod. Ook daar gaan we content persoonlijk aanbevelen, maar dat kan alleen als gebruikers ingelogd zijn.

Onze ambitie is om al deze diensten aan elkaar te knopen, zodat we bijvoorbeeld podcasts kunnen aanbevelen die passen bij je kijkgedrag in NPO Start en andersom. Uiteindelijk hopen we zoveel mogelijk van de sites en apps van de publieke omroep te kunnen koppelen aan onze aanbevelingssystemen. Zodat we jou als gebruiker continu kunnen blijven verrassen met nieuwe video’s, podcasts, interactives, apps en verdiepende inhoud. En daarvoor is één NPO-id van belang. Het is een zogenaamde single sign-on-voorziening: je logt één keer in en wordt vervolgens op alle sites en apps van de publieke omroep (die NPO-id gebruiken) herkend.

En zo zetten we een grote stap op weg naar wat mijn missie is binnen NPO: een persoonlijke omroep worden die direct in contact staat met het publiek. En geen zorgen, wij werken alleen voor jou en dienen geen enkel ander belang. Dus alles wat we online bijhouden, koppelen of aanbevelen, doen we alleen als jij ons daar expliciet om vraagt. We hopen dat je NPO-id met veel plezier zult gebruiken en dat je de meerwaarde ervan ervaart. Want dat is waar het voor ons om draait: zo relevant mogelijk zijn voor al onze kijkers en luisteraars.

PS: Mocht je toch problemen ervaren met NPO-id of vragen hierover hebben, dan staat ons webcare-team voor je klaar. Meld je dan vooral via deze site: service.npo.nl

Martijn van Dam

NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)