LogoPers

Publiek waardeert programmering NPO met 8,1

De NPO heeft een succesvol 2018 achter de rug. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde ‘Terugblik’. Het Nederlandse publiek vond in 2018 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld ‘hoog tot zeer hoog’. De gemiddelde publieke waarde-score was 8,1. Over heel 2018 voldeed 93% van de televisieprogramma’s hieraan, zo blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de NPO.
18 april 2019

Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur: ‘De cijfers bewijzen het: Nederland kijkt en luistert niet alleen massaal naar de zenders van de NPO; men is er ook heel tevreden over. Van de 25 best bekeken programma’s van 2018 zijn er maar liefst 24 van de publieke omroep. NPO 1 is de best bekeken zender van Nederland en de publieke radiozenders behalen fantastische luistercijfers. Onze programmering wordt hoog gewaardeerd en heeft impact: we houden het debat levendig, brengen mensen samen en houden iedereen scherp met goede journalistiek.’ 

De NPO staat ook pal voor een groot aandeel Nederlandstalige producties op televisie: drama, documentaires, human interest, educatie en nieuws- en actualiteitenprogramma’s. In 2018 bedroeg het percentage Nederlandstalige producties 85%. De NPO is daarmee de belangrijkste waarborg voor de productie van hoogwaardig Nederlands media-aanbod en zorgt er door een scherpe programmering op alle zenders ook voor dat er daadwerkelijk naar dit aanbod wordt gekeken, vermeldt de mediaorganisatie in de Terugblik 2018.

Rijxman: ‘Een van onze speerpunten is vernieuwing: inspelen op veranderend kijkgedrag, zenders en programma’s nog beter laten aansluiten op de behoefte van het publiek.’ De NPO verstevigde de samenwerking met én tussen omroepen op het gebied van innovatie en technologie. Met resultaat: zo kwamen er speciale projecten rond smart speakers, lanceerden we vernieuwde radio-apps en zetten we de eerste stappen op weg naar een nieuw publiek algoritme op ons on demand-platform NPO Start. In 2019 wordt deze koers voortgezet. 

Als publiek gefinancierde organisatie legt de NPO altijd uitgebreid verantwoording af over de keuzes die worden gemaakt. Dat gebeurt onder meer in het binnenkort te verschijnen traditionele Jaarverslag, maar ook in de vandaag gepresenteerde Terugblik.

Bekijk de volledige Terugblik met meer onderzoeksresultaten en een uitgebreide verantwoording vanaf vandaag op onze website over.npo.nl.

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)