LogoPers

Publieke omroep triomfeert bij Prix Jeunesse

Alle drie de jeugdprogramma’s van de publieke omroep die dit jaar voor de Prix Jeunesse genomineerd waren, zijn in de prijzen gevallen. Het gaat om de jeugddocumentaires Hoe Ky Niels werd (IKON) en Nieuw (KRO-NCRV) en het informatieve programma Beestieboys (VPRO).
26 mei 2016

De Prix Jeunesse is de belangrijkste prijs voor jeugdtelevisie ter wereld. Dit jaar waren bijna 400 programma’s uit 60 landen genomineerd. De prijzen werden afgelopen woensdag in München uitgereikt.

“Fantastisch nieuws voor de Nederlandse jeugdtelevisie”, reageert Suzanne Kunzeler, netmanager van NPO Zapp. “Het laat zien dat we op het hoogste podium in de wereld mee kunnen.”

Hoe Ky Niels werd werd beloond met twee prijzen: de Prix Jeunesse in de categorie non-fictie voor kinderen van 11 tot 15 jaar en de Gender Equity Prize. De film die deel uitmaakt van de IKON-serie Mensjesrechten, gaat over het leven van Niels die is geboren als meisje maar als jongen verder wil gaan.

In de categorie non-fictie 7 tot 10 jaar won het VPRO-programma Beestieboys een Prix. In Beestieboys zoeken de dierenvrienden Nicolaas Veul en Tim den Besten de bijzondere band tussen mens en dier. Het programma bevat de rubriek 'Extreme Animal Hobbies' en 'Beest te koop', waarin Tim en Nicolaas op zoek gaan naar de dierenverhalen achter dierenadvertenties.

De UNESCO Special Prize was er voor de jeugddocumentaire Nieuw. In Nieuw volgen we de 8-jarige Congolese jongen Tanans uit een vluchtelingengezin, die in Nederland een nieuw leven probeert te beginnen.

NPO Zapp zendt de twee winnaars komend weekend nogmaals uit. Op zaterdag 28 mei om 16.40 is Zapp Echt Gebeurd: Nieuw te zien en zondag 29 mei om 16.50 uur Zapp Echt Gebeurd : Hoe Ky Niels werd.

 

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)