LogoPers

Radio en tv-zenders Nederlandse Publieke Omroep vindbaar onder één naam

Vanaf 19 augustus wordt op radio, tv en online één gezamenlijk NPO-merk gebruikt dat staat voor alle platformen van de Nederlandse Publieke Omroep.
15 juli 2014

Het medialandschap en het mediagedrag verandert. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt hier op in. Het is belangrijk dat het publiek de programma's van de Nederlandse Publieke Omroep goed kan blijven vinden en herkennen. Het is belangrijk dat het publiek de NPO blijft vinden en kan herkennen op radio en televisie, en ook op tablet, smartphone en computer. 

De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin veranderen vanaf die datum in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6.

Vorig jaar werden de gezamenlijke internetportal npo.nl en de NPO apps voor tablets, smartphones en smart-tv gelanceerd. De acht digitale themakanalen (zoals NPO Doc, NPO Politiek, NPO Nieuws) zijn eerder dit jaar gewijzigd van naam. Uitzending Gemist is per 1 juli verhuisd naar npo.nl en NPO Plus (het betaalde on-demand-platform van de publieke omroep binnen NLziet) is onlangs geïntroduceerd.

Volgens Shula Rijxman, bestuurder van de NPO, is dit een logische vervolgstap: ‘we geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terug ziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.’

De individuele omroepen blijven zichtbaar met hun eigen logo’s als afzenders van de programma’s. Het doorvoeren van het NPO-logo op radio en tv verbindt alle zenders en netten van de Nederlandse Publieke Omroep met elkaar. ‘De diversiteit aan veelkleurige programma's die we als publieke omroepen maken, is het waard om gezien en beluisterd te worden. Door deze duidelijk herkenbaar te maken als programma's van de Nederlandse Publieke Omroep, wordt het voor de kijker en luisteraar overzichtelijker. We brengen als omroepen onze eigenheid in en met elkaar vormen we een sterk geheel: eenheid in verscheidenheid,’ aldus EO-directeur Arjan Lock.

Laatste persberichten
Primeur voor 3FM Serious Request: Wijnand Speelman, Sophie Hijlkema en Barend van Deelen opnieuw Glazen Huis in
Frenna, Jonna Fraser, Kleine John en DJ DYLVN maken kans op nummer één in FunX DiXte1000
ABBA-icoon Björn Ulvaeus opent Stemweek Evergreen Top 1000
Overweldigende vraag naar gastlessen voor 3FM Serious Request
Toelichting op de begroting van de publieke omroep
Films en series Theo van Gogh rond de 20-jarige herdenking van zijn moord te zien bij de publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)