LogoPers

Regels voor betalingen voor medewerking aan programma’s

Regels voor betalingen voor medewerking aan programma’s bij de publieke omroep treden op 1 januari in werking. De regels zijn bedoeld om de onafhankelijkheid van de publieke omroep verder te verankeren en te borgen. De nieuwe regels zijn een onderdeel van de nieuwe Governancecode Publieke Omroep 2018 die op 1 januari 2018 in werking treedt.
21 december 2017

 

Journalistiek

Mensen die in een journalistiek radio- of tv-(onderzoeks-)programma figureren, bijvoorbeeld in een documentaire, mogen niet voor hun verhaal worden betaald. Zij kunnen wel in aanmerking komen voor vergoeding van gemaakte onkosten op basis van een door de omroep goedgekeurde declaratie en met overlegging van bonnen waaruit de gemaakte onkosten ondubbelzinnig blijken.

 

Talkshows

Ook komen er spelregels voor betaling van gasten van talkshows. Omroepen moeten onder de nieuwe code vastleggen wanneer en hoe zij gasten, waaronder deskundigen en ‘side kicks’, in onder meer talkshows, financieel tegemoetkomen. Onkosten kunnen sowieso worden vergoed, maar ook hier op basis van een door de omroep goedgekeurde declaratie en onder overlegging van bonnen waaruit de gemaakte onkosten ondubbelzinnig blijken.

De omroepen moeten een regeling opstellen over de betaling voor medewerking aan programa’s.

 

Code 1 januari van kracht

De code gaat in per 1 januari 2018. De code bevat zeven principes en hun uitwerking en gaat uit van het beginsel “pas toe of leg uit”. Sinds de eerste Code in 2006 wordt het toezicht uitgoefend door de Commissie Integriteit Publieke Omroep (CIPO). Deze Commissie is tot nu toe onderdeel van NPO. Omdat CIPO ook toezicht houdt op NPO zelf heeft de raad van bestuur van de NPO besloten binnen de wettelijke mogelijkheden CIPO los te koppelen van de NPO-organisatie en verder te laten gaan als Stichting Integriteit Publieke Omroep (SIPO) met een grotere betrokkenheid van de omroepen. Dit zal in het eerste kwartaal van 2018 zijn beslag krijgen.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)