LogoPers

Veel nieuwe programma’s en herkenbare televisienetten

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zet in 2015 verder in op vernieuwende programmering met maatschappelijk relevante programma’s voor alle groepen in de samenleving. ‘Met een duidelijk herkenbare publieke programmering spelen we beter in op de snelle veranderingen in de mediawereld, aldus Frans Klein directeur Televisie bij de NPO.
10 december 2014

Volgens Frans Klein ‘wordt er door het jaar heen vaker vernieuwd, worden TV-series korter geprogrammeerd en wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe vormen en formats die goed passen bij de NPO. We maken ruimte voor innovatieve ideeën. Altijd met programma’s die van toegevoegde waarde zijn.’

Volgens Shula Rijxman, bestuurder van de NPO, zie je de nieuwe koers van de Nederlandse Publieke Omroep nu ook daadwerkelijk terug in de programmering. Met de nadruk op onderscheidende en betekenisvolle programmering die in nauwe samenwerking met de omroepen wordt gemaakt. ‘In een veranderende samenleving is er juist behoefte aan verbinding en verdieping. Met nieuwe mensen, een duidelijke strategie en door keuzes te maken, wordt het nu heel concreet: op radio, op televisie én online.’

De focus ligt daarbij op journalistiek, Nederlands drama, kunst en cultuur en programma’s voor jongere kijkers. De grootste vernieuwing is zichtbaar op NPO 3. Deze zender komt vanaf medio december met veel nieuwe programma’s, specifiek gericht op 20 tot 34 jarigen. Iedere televisieavond krijgt op NPO 3 een duidelijk signatuur. Ook wordt er nauw samengewerkt met NPO 3FM en komt er ruimte voor jonge televisiemakers om online te gaan experimenteren met programma´s voor deze jonge doelgroep.

NPO 1

NPO 1 is de verbindende zender van Nederland voor het gesprek van de dag en grote gebeurtenissen. Vanaf 2015 gaat NPO 1 frequenter vernieuwen en programmareeksen worden korter. Human interest wordt maatschappelijk relevanter met verhalen van echte mensen en er is aandacht voor nieuwe  genres zoals populair wetenschappelijke programma’s.

Nieuwe programma’s: o.a. Bodyscan, Anita wordt opgenomen, NOORD-ZUID, Nationale Misdaadmeter,.

NPO 2

NPO 2 is de verdiepende zender die de blik op de wereld verruimt door duiding en achtergronden bij actuele thema’s in binnen- en buitenland. Minder versnippering op NPO 2 met vaste avonden voor kunst en cultuur en documentaires. En vernieuwende televisieformats zoals de introductie van actueel drama en nieuwe journalistieke programma’s.

Nieuwe programma’s: o.a. De Fractie, Podium Witteman, Rot op mijn land uit.

NPO 3

NPO 3 wordt vanaf 2015 nog meer de zender voor 20 tot 34 jarigen. NPO 3 brengt frisse, positieve programma’s op vaste avonden met veel fictie. De programma’s sluit direct aan op de belevingswereld van de doelgroep. Veel muziek en festivals waar nauw wordt samengewerkt met NPO 3FM. Ook gaat NPO 3 online en op TV ruimte geven om met programma’s te experimenteren.

Nieuwe programma’s: o.a. De Roze Wildernis, Jojanneke in de prostitutie, Mindf*ck, Missie Aarde.

 

 

 

Laatste persberichten
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Recordcijfers voor RadiOlympia op NPO Radio 1
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)