Vooruitblik op 2025: samen sterk voor een betrouwbare Publieke Omroep

Het afgelopen jaar heeft ons wederom laten zien hoe belangrijk een sterke, betrouwbare en verbindende publieke omroep is voor onze samenleving. 2025 brengt ongetwijfeld nieuwe uitdagingen, maar ook kansen. Graag deel ik onze plannen en uitdagingen voor het aankomende jaar.
Terugblik op 2024: 3FM Serious Request
In december focust de publieke omroep op samenzijn en maatschappelijke impact, met 3FM Serious Request en de NPO Radio 2 Top 2000 als hoogtepunten. Dit jaar zamelde 3FM Serious Request 11.513.485 euro in voor kinderen met een metabole ziekte. De actie raakte Nederland diep, met bijna 1200 gastlessen op scholen en een verdubbeling van het aantal Kom In Acties. Het evenement bereikte de helft van alle Nederlanders via radio, televisie, on demand en social media, met dagelijks 650.000 luisteraars en een totaal radiobereik van 1,9 miljoen. Op televisie en on demand bereikte de actie 6,4 miljoen mensen via NPO 1, NPO 3 en visual radio, en nog eens 3,25 miljoen kijkers via NPO 1 extra. Via NPO Start werd er meer dan 210.000 uur gekeken.
Multimediale aanpak NPO Radio 2 Top 2000
De Top 2000 is een nationale traditie die Nederland verbindt via muziek en gedeelde herinneringen. Dit jaar luisterden bijna zeven miljoen mensen via de radio en 6,7 miljoen mensen volgden via NPO 1 extra, waarvan bijna 2 miljoen minimaal twee uur aaneengesloten. Het luistertijdaandeel steeg van 41,1% naar 49,6%. De waardering voor de uitzending is hoog met een rapportcijfer 8. De multimediale aanpak van beide evenementen, waarbij radio, televisie, social media en on demand worden ingezet, past bij de strategie om de digitale transitie te versnellen en nieuwe generaties te bereiken. Hierdoor blijft de publieke omroep midden in de samenleving staan.
Bezuinigingen op de Publieke Omroep
Dan blik ik graag vooruit op het aankomende jaar. In 2025 gaan we verder met ons voorbereiden op de aangekondigde bezuinigingen van 106,6 miljoen euro. Op 11 december bereikten coalitie- en oppositiepartijen een akkoord over de onderwijsbegroting, waarbij de NPO een extra korting van 50 miljoen euro op de rijksbegroting kreeg opgelegd. Die 50 miljoen euro zou gecompenseerd mogen worden met extra reclame-inkomsten. Echter, om meer (online) reclame-inkomsten te genereren is een wetswijziging nodig. Dit geldt voor zowel het mogelijk maken van reclameruimten online en on demand, als voor een vergroting van het volume voor lineaire zendtijd (meer dan de huidige acht procent). Minister Bruins stelde in het debat dat hij niet kan garanderen dat dit bedrag haalbaar is. Ook is onduidelijk of en wanneer de wetswijziging er komt.
Door deze onduidelijkheid kunnen we onmogelijk tijdig en zorgvuldig inspelen op de extra en onvoorziene korting van 50 miljoen euro. Want dit zou betekenen dat de NPO in 2027 en 2028 afgerond 160 miljoen euro per jaar zou moeten bezuinigen, terwijl de hervorming van het bestel pas in 2029 wordt verwacht. Zolang de onduidelijkheid voortduurt, kunnen we niet uitsluiten dat makers en programmering stevig geraakt gaan worden. Het is daarom van essentieel belang dat er een gegarandeerde dekking komt voor de 50 miljoen euro.
Belang van onafhankelijke en betrouwbare journalistiek
In een tijd waarin desinformatie en nepnieuws steeds vaker voorkomen, is het belang van onafhankelijke en betrouwbare journalistiek groter dan ooit. Daarom ben ik verheugd om aan te kondigen dat we een nieuwe genremanager journalistiek hebben benoemd. Per 1 april wordt Joost Oranje verantwoordelijk voor het programmeren, coördineren en versterken van het volledige journalistieke aanbod van de publieke omroep op het gebied van audio, video en online. Oranje is al zijn hele leven werkzaam als journalist, van verslaggever bij Veronica Nieuwslijn en NOVA tot onderzoeksjournalist en lid van de hoofdredactie van NRC. In 2012 werd Oranje hoofdredacteur van Nieuwsuur. Na 10 jaar stopte hij als hoofdredacteur en werd hij coördinator onderzoeksjournalistiek bij hetzelfde programma.
Onafhankelijke, betrouwbare en veelzijdige journalistiek is en blijft de ruggengraat van de publieke omroep. Zeker in tijden van polarisatie en fakenieuws. Door één nieuw journalistiek genreteam te vormen voor zowel audio als video versterken we de journalistieke taak van de publieke omroep. Met dit nieuwe team onder leiding van Joost Oranje komen we ook tegemoet aan de wens van de omroepen voor een stevigere positie van journalistiek binnen de publieke omroep.
Kwartaalblik
Bekijk hier de eerste kwartaalblik van 2025.
2025 brengt ongetwijfeld nieuwe uitdagingen, maar ook kansen. Samen met u willen we blijven bouwen aan een sterke publieke omroep die midden in de samenleving staat en bijdraagt aan een goed geïnformeerde en verbonden Nederland. Ik blijf daarover ook het komende jaar graag met u in gesprek.
Met vriendelijke groet,
Frederieke Leeflang
Voorzitter NPO