LogoPers

"We maken onze programmering toekomstbestendig"

De NPO geeft graag een toelichting op berichten in de media over een aantal onderdelen van het Jaarplan Video. Dit plan, dat in nauwe samenwerking met de omroepen tot stand komt, is een document waarin we de programmatische strategie en koers voor het komende jaar aangeven.

Relevant en impactvol
De NPO vindt het belangrijk om te blijven vernieuwen. Alleen zo kunnen we relevant en impactvol blijven. Dat betekent dat er soms een programma stopt of een bestaand programma een nieuwe vorm krijgt. Of dat er een verschuiving plaatsvindt van een televisienet naar een online-kanaal. We weten dat dit discussie kan geven omdat de programma’s van de publieke omroep zeer geliefd zijn en trouwe fans kennen. Zo moest ons publiek eraan wennen dat NOVA veranderde in Nieuwsuur en dat Brandpunt transformeerde naar Pointer.

Geschiedenis
In dit licht speelde afgelopen weken ook de discussie over het geschiedenisprogramma Andere Tijden. Het beeld dat dit programma zou verdwijnen, is inmiddels rechtgezet. Andere Tijden blijft bestaan en krijgt vanaf 2022 tien lange specials op primetime maandagavond. Daarnaast gaan we volgend jaar met het team van Andere Tijden twee geschiedenisdocu-series maken. Bij de publieke omroep blijft volop ruimte voor thematische documentaireseries over historische onderwerpen, zoals nu bijvoorbeeld de vierdelige serie De Roze Revolutie op NPO 2. Daarnaast staat geschiedenis centraal in historische dramaseries als Vliegende Hollanders of de nog uit te zenden reeks De Stamhouder. De NPO laat hiermee zien dat geschiedenis een belangrijke pijler blijft in de programmering van de publieke omroep. En het wordt zeker niet vervangen door amusement, zoals in de media werd beweerd.

Voor iedereen
Directeur Video Frans Klein: “We zijn bezig om onze programmering toekomstbestendig te maken. De publieke omroep is van en voor iedereen, want iedereen betaalt er via de belasting aan mee. Elke kijker is ons lief, van oud tot jong. Het is onze missie om een breed, en soms ook specifiek, publiek te bereiken met onze rijke programmering vol publieke waarde. Dat doen we met programma’s die informeren, inspireren en amuseren. We vernieuwen ons aanbod continu en daarbij volgen we het kijkgedrag van ons publiek. Om die reden verleggen we geld van de televisienetten naar ons on demand-kanaal NPO Start. Dat is van belang omdat het publiek steeds meer on demand kijkt; zeker de middengroep van 20-49 jaar. Wat verder nog meespeelt bij het maken van onze toekomstplannen is dat de omroepen Human, PowNed en WNL groeien en mogelijk komen er nog twee omroepen bij. Die moeten ook programma’s kunnen maken en daar is budget en zendtijd voor nodig.”

Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Recordcijfers voor RadiOlympia op NPO Radio 1
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)