Anselm Kiefer in Voorlinden
Dankzij zijn eigenzinnige beeldtaal, vol verwijzingen naar geschiedenis, mythologie en literatuur, groeide Anselm Kiefer (1945) uit tot een van de grootste kunstenaars van onze tijd.
Van 14 oktober 2023 tot 25 februari 2024 is zijn solotentoonstelling ‘Bilderstreit’ te bewonderen in Museum Voorlinden. Hij denkt groots, werkt op monumentale schaal met ongebruikelijke materialen en deinst er niet voor terug om de ongemakkelijke vragen van het leven te stellen. Met zijn intrigerende schilderijen, sculpturen, kunstenaarsboeken en installaties waar een groot aantal daarvan nooit eerder is vertoond.
Voorlinden heeft de tentoonstelling ‘Bilderstreit’ in nauwe samenwerking met de kunstenaar zelf gemaakt. Anselm Kiefer krijgt in Wassenaar alle ruimte om de breedte van zijn oeuvre en interesses te etaleren. De focus daarbij ligt op zijn werk uit de afgelopen vijftien jaar.
Uur van de Wolf (NTR) heeft een documentaire over de kunstenaar gemaakt. Bekijk die hier:
Anselm Kiefer, work and process
Anselm Kiefer (1945) is één van de meest succesvolle, maar ook meest omstreden kunstenaars van het naoorlogse Duitsland. Zijn werk is doordrongen van de zwartste bladzijden van de Duitse geschiedenis. Monumentale werken, waarin hij naast verf in sombere kleuren ook zand, glas, as, asfalt en gesmolten lood verwerkt. Landschap en ruimte spelen in zijn werk een belangrijke rol. In 1993 verhuisde hij naar het platteland van Frankrijk, naar La Ribaute, een verlaten zijdefabriek in de buurt van Barjac. Hier begon hij in 2000 aan de bouw van een reusachtig kunstwerk bestaande uit 48 gebouwen met verschillende installaties, een labyrinth van tunnels, bruggen en torens en een aantal losse ateliers, waar schilderijen en kunstwerken staan opgesteld. Documentairemaakster Sophie Fiennes volgt Kiefer aan het werk op dit enorme terrein. Dit is uniek omdat Kiefer nooit eerder toestond dat er zo uitvoerig en zo lang gefilmd werd in zijn atelier. Fiennes filmt Kiefer in de periode dat hij het werk op dit terrein afsluit. Hij verplaatst zijn werkzaamheden naar een ondergronds parkeerterrein in de buurt van Parijs. De documentaire laat deze grootscheepse verhuizing en Kiefers laatste dagen in La Ribaute zien.
Bo Fasseur
Gewapend met haar Cinevillepas is redacteur Bo minimaal twee keer per week in een filmhuis te vinden. In haar weekenden staat er altijd wel een voorstelling of concert op de planning. Of ze danst het liefst tot in de vroege uren in de club op elektronische muziek. Kunst speelt zich voor Bo dus veelal in het donker af en zo duikt ze voor even een andere wereld in.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!