De intellectuele speelparadijzen van Angel-Rose Oedit-Doebé
Met haar flamboyante “intellectuele speelparadijzen” zet beeldend kunstenaar Angel-Rose Oedit-Doebé maatschappelijke thema’s op de kaart. Zo ook in haar nieuwste werk: vroeger was je anders :$ wjnmk, dat vanaf morgen te zien is bij tentoonstellingsruimte EXboot in Utrecht. Ik spreek Angel-Rose voor de opening.
Angel-Rose Oedit-Doebé is een beeldend kunstenaar uit Amsterdam, die werkt vanuit een perspectief dat ze de Angel-Rose Coloured Glasses noemt. In dat perspectief worden camp, popcultuur en sociaal-maatschappelijke kwesties met elkaar vermengd, vaak in de vorm van een installatie. Zo probeert ze de toeschouwer op unieke wijze iets bij te brengen over thema’s als kolonialisme en marginalisatie. “Mijn installaties zijn best wel in-your-face, luid, flamboyant”, vertelt ze. “Ik werk veel met roze, glitters, steentjes en pailletten. Dat is een palet wat mensen snel wegzetten als dom of bimbo-achtig, maar hoe oppervlakkig is het echt? Ik gebruik die elementen juist als statement, om tegenwicht te bieden aan de negatieve associaties. Daarnaast zijn het ook referenties die mensen met minder kennis van kunst net zo goed kunnen herkennen.”
Foto: the world of the angel-coloured glasses / Ernst van Deursen
In een maatschappij die, zoals ze zelf beschrijft, niet voor haar gebouwd is, eist Angel-Rose als kunstenaar expres veel ruimte op in de vorm van installaties. “Ik neem mijn werk heel serieus, maar er zit soms wel een soort brutaliteit in. Ik wil aandacht trekken.” Hoe langer je naar haar werk kijkt, hoe meer je achter de zwaarte van de inhoud komt. Dat geldt ook voor haar nieuwste project: vroeger was je anders :$ wjnmk (een oude internetterm voor ‘wil je nooit meer kwijt’). Afgelopen zomer was het werk al te bewonderen tijdens festival Into The Great Wide Open.
De installatie bestaat uit meerdere buizen met verhalen en herinneringen over trauma, liefde en nostalgie. Eén van de inspiratiebronnen is Blub, ik ben een vis van K3. “Dat nummer gaat over een vis die verdwaald is in het water. Ik vind de tekst heel mooi en gebruik water ook als referentie in mijn nieuwe werk, waarin ik op zoek ben naar wie ik vroeger was. Als mens evolueer je constant en af en toe denk je: shit, ik mis de oude ik. We blijven altijd groeien en leren, maar soms zou je willen dat je niet zoveel wist als nu.”
Foto: vroeger was je anders :$ wjnmk / Marleen Annema
Eén van de andere buizen is een samenwerking met Beeld & Geluid, die Angel-Rose toegang hebben gegeven tot het archief van OHM (Organisatie Hindoe Media). “Die beelden zijn dus geen directe herinneringen van mezelf, maar ze zijn wel onderdeel van mij als Hindostaanse kunstenaar. Voorheen keek ik voor inspiratie voornamelijk naar de westerse 90s- en 00s-cultuur, maar daarin kon ik mezelf niet herkennen. Deze samenwerking heeft me de mogelijkheid gegeven om die esthetiek ook te vinden in mijn eigen cultuur. Ik heb weer een beetje extra liefde voor de gemeenschap gekregen, doordat ik die nostalgie dichter bij mezelf heb gevonden.”
Het plastic omhulsel is gevuld met foto’s uit het archief van OHM en rijst die de kunstenaar zelf roze heeft geverfd. “Ik heb daarvoor gekozen, omdat Hindostanen in Suriname vroeger rijst verkochten om hun contracten af te kopen en schulden af te betalen. De rijst is een ode aan hun herinneringen en trauma's, wat door generaties heen ook weer mijn trauma is geworden.” Wanneer ik haar vraag waarom ze de korrels roze heeft gemaakt, moet ze lachen. “Omdat ik dat wilde”, zegt ze. “Het is toevallig mijn lievelingskleur, maar ook hier zit er een sterke symboliek achter. Ik kies voor een kleur die staat voor onschuld, bij een onderwerp dat letterlijk gaat over schuld.”
Foto: vroeger was je anders :$ wjnmk / Marleen Annema
Angel-Rose wil haar publiek dus informeren over de geschiedenis van contractarbeiders, maar daarnaast hoopt ze ook dat mensen zich gezien en gehoord voelen door haar kunst. “Want mijn verhalen zijn verhalen van de hele gemeenschap.
Ik wil laten zien dat wij er ook zijn en een dialoog creëren. Vandaar dat ik installaties ben gaan maken. Met mijn intellectuele speelparadijzen, zoals ik ze graag noem, breng ik mensen samen die met elkaar in gesprek gaan over de maatschappij en hoe zij zich verhouden tot de wereld.”
vroeger was je anders :$ wjnmk is van 31 oktober tot en met 1 december te zien bij EXboot in Utrecht. De feestelijke opening is 8 november.
Seshiekela Moerlie
Gaat het liefst iedere ochtend naar de film. En luistert met plezier elke dag naar dezelfde playlist: een mix van queer pop en Indonesische liedjes.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!