Hoe maak je een film met levensechte apen?
In Kingdom of the Planet of the Apes zie je een troep apen volop shinen op het witte doek. Levensecht. Maar hoe wordt zo’n film met deze dieren eigenlijk gemaakt?
Groteske draken, inktvismensen, pratende bomen en wasberen. Bij de bekendste films worden de meest fantastische wezens tot leven gewekt met de computer. Vaak gebeurt dat uit de losse pols geanimeerd in een computer maar soms kruipen acteurs in een heel strak pak met sensoren om zo de meest perfecte bewegingen op beeld te krijgen. En met een camera op een gestippeld gezicht worden gezichtsuitdrukkingen tot in de kleinste detail overgezet op de computer, waar ze verder werken met de vormgeving van de personages. Als maker ben je weliswaar gelimiteerd tot de bewegingsgrenzen van de mens, maar voor dialoogscènes of close-ups is het dé manier om dit soort personages levensecht op beeld te krijgen. Deze vorm van acteren noem je motion capture.
Acteur Andy Serkis is binnen het filmvak the king of motion capture. Het is zijn rol als Gollum in de Lord of the Rings-films die het potentieel ontgrendelt van motion capture technologie. Naast deze precious rol is Serkis ook te bewonderen als King Kong uit de gelijknamige film van Peter Jackson, Kapitein Haddock in The Adventures of Tintin, maar het is dankzij zijn rol als Caesar in de Planet of the Apes trilogie dat de kunst van motion capture-acteren serieus wordt genomen. De primaten uit deze trilogie worden allemaal gespeeld door verschillende acteurs met speciale motion capture-pakken. Meestal zie je in films maar één of twee motion capture personages, maar bij deze trilogie een heleboel. Dankzij hun acteerwerk krijgen de apen echte gevoelens, waardoor je makkelijker met hen mee kunt leven en helemaal in het verhaal wordt gezogen. De nieuwe film, Kingdom of the Planet of the Apes is weliswaar zonder Serkis op beeld gemaakt maar de acteur heeft regisseur Wes Ball en anderen bijgestaan bij het maken van de film en was aanwezig op de set om te laten zien hoe hij de truc van motion capture-acteren onder de knie heeft gekregen.
Foto: 20th Century Studios
Niet alleen films maken gebruik van deze technologie. Ook grote videogames hebben veel motion capture-acteerwerk. Vooral games met veel menselijke personages. Dat zie je bijvoorbeeld terug in game maar ook tijdens cutscenes, stukjes filmische momenten waar je als speler alleen kijkt naar het verhaal. De eerste Mortal Kombat games uit de jaren 90 maakten al gebruik van menselijke bewegingen die later werden omgezet in computerbeelden. Filmacteurs worden soms ook ingehuurd om een specifiek personages te spelen in een game en dat gaat vaak gepaard met motion capture-technologie. Denk aan Keanu Reeves in Cyberpunk: 2077, Cameron Monaghan als Jedi Cal Kestis in Star Wars Jedi: Fallen Order of Norman Reedus en Mads Mikkelsen in Death Stranding. Elke beweging die personages maken moeten kloppen met wat de speler wilt, het gevoel moet vloeiend zijn en dat is cruciaal voor de ontwikkeling van de game.
Meer weten over motion capture? Beluister het radiofragment van Langs de Lijn En Omstreken NOS/EO met een interview met Stefanie Joosten, model en motion capture-actrice voor de game Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. De film Kingdomof the Planet of the Apes is vanaf nu te zien in de bioscoop.
Bekijk de trailer hier:
Coen Plaat
Walt, Hans, Bruce & Clark, Thomas & Guy-Manuel en een vleugje Sergio. Een lijstje voornamen waarover mensen die mij kennen zullen zeggen: dat is typisch Coen.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!