Maestro in Hollywood
Vandaag en morgen luister je op NPO Klassiek naar de Filmmuziek Top 200! Misschien heb je ook gestemd op deze grootheid in Hollywood en vind je Hans Zimmer bovenaan het lijstje.
Van historische films tot animatie, van stripboekenfilms van Marvel én DC tot oorlog, science fiction, natuurdocumentaires, western en thrillers: er zijn weinig genres waar de van oorsprong Duitse componist Hans Zimmer zich niet aan heeft gewaagd. Voor veel mensen, waaronder mijzelf, onmisbaar in de stemlijst voor de Filmmuziek Top 200. Zimmer begint zijn carrière in een Britse new wave band en is zelfs te zien in videoclips. Met de film Rain Man uit 1988 wordt Hollywood het blijvende strijdtoneel voor Zimmer en sindsdien gaat het hard. Voor The Lion King wint hij een Oscar voor beste muziek en componeert de iconische scores voor onder andere Gladiator, The Da Vinci Code, Inception en The Dark Knight trilogie.
Elke soundtrack van Zimmer is op zijn eigen manier anders. Je hoort in zijn werk oneindig veel verschillende genres en stijlen. Voor bijvoorbeeld The Power of One en The Lion King reist Zimmer naar Afrika om authentieke koren en instrumenten op te nemen. Voor The Last Samurai doet hij intensief onderzoek naar Japanse muziek, hij gebruikt Roma muzikanten voor Sherlock Holmes en speelt samen met Mexicaanse gitarist Rodrigo y Gabriela voor de Latijns-Amerikaanse elementen in Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides. Naast de liefde voor de synthesizer experimenteert Zimmer ook met andere instrumenten. Het tikken van een klok is een spannend element geworden in filmmuziek en kan je horen in Zimmer’s score voor de films The Thin Red Line en Dunkirk. Voor het thema van Heath Ledger's Joker in The Dark Knight gebruikt Zimmer een scheermes voor zijn strijkinstrumenten om zo een nare, akelige sfeer te creëren.
Elke kunstenaar begint met schetsen, ideeën over wat het kunstwerk zou moeten worden. Zo ook Hans Zimmer. Voor zijn meer recente films brengt hij ook ‘schetsboeken’ voor zijn filmmuziek uit. Deze albums bevatten langere, meestal ongebruikte stukken muziek met experimentele versies van de populairste nummers uit zijn films. Het schetsboek uit bijvoorbeeld Wonder Woman 1984 zit boordevol retromuziek gemaakt met synthesizers, typerend voor de jaren 80. De muziek voor de nieuwe film Dune Part Two is al het vierde album dat Zimmer componeert voor deze verhaalwereld van de boeken van Frank Herbert. Voor de eerste film maakte hij namelijk zelfs twee schetsboeken naast het originele album.
De soundtracks van Hans Zimmer hoor je vanaf vandaag in de Filmmuziek Top 200 op NPO Klassiek. Wil je nog meer Zimmer? Beluister het AVROTROS Vrijdagconcert met onder anderen zijn filmmuziek, bekijk de documentaire Hans Zimmer: Hollywood Rebel op NPO Start of geniet van de score van Dune Part Two die je nu in de bioscoop kan zien.
Coen Plaat
Walt, Hans, Bruce & Clark, Thomas & Guy-Manuel en een vleugje Sergio. Een lijstje voornamen waarover mensen die mij kennen zullen zeggen: dat is typisch Coen.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!