De pispot die de kunstwereld op z’n kop zet
Iedereen loopt weleens door een museum en vraagt zich af hoe en waarom een kunstwerk daar in godsnaam terecht is gekomen. Wat maakt kunst nou kunst? In 2004 staat de wereld op zijn kop als een urinoir wordt verkozen tot het meest invloedrijke werk ooit in de moderne kunst. Maar wie is degene die in 1917 een bestaand (readymade) urinoir gesigneerd met R. Mutt heeft ingezonden voor een kunsttentoonstelling in New York?
Provocateur en kunstenaar Marcel Duchamp claimt het te hebben gemaakt. Of is het de minder bekende, flamboyante Dada-artiest baroness Elsa von Freytag-Loringhoven die de ‘pispot’ maakte? Filmmaker Barbara Visser verdiepte zich voor Alreadymade (VPRO) in de absurde geschiedenis van het iconische werk. Een spannende documentaire die veel weg heeft van een ‘whodunit’ of detective. Met muziek en animaties om je vingers bij af te likken.
"Durven we de geschiedenis van de moderne kunst te herschrijven ten gunste van een vrouw? Wie heeft in 1917 een bestaand (readymade) urinoir gesigneerd en ingezonden voor een kunsttentoonstelling in New York? Was het Marcel Duchamp, die het kunstwerk destijds claimde? Of is Elsa von Freytag-Loringhoven de echte auteur van een van de belangrijkste kunstwerken van de 20e eeuw? Barbara Visser zet originaliteit, auteurschap en identiteit op scherp."
Bo Fasseur
Gewapend met haar Cinevillepas is redacteur Bo minimaal twee keer per week in een filmhuis te vinden. In haar weekenden staat er altijd wel een voorstelling of concert op de planning. Of ze danst het liefst tot in de vroege uren in de club op elektronische muziek. Kunst speelt zich voor Bo dus veelal in het donker af en zo duikt ze voor even een andere wereld in.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!