Groots en gedetailleerd
Wanneer ik de tekeningen van Carlijn Kingma zie, begint het gelijk te duizelen voor mijn ogen. Zo groot en gedetailleerd zijn ze. Met haar werk geeft ze inzicht in systemen, voornamelijk de problematische, binnen onze maatschappij. De eindeloze details fascineren mateloos en je wil eindeloos blijven inzoomen om op zoek te gaan naar de ‘problemen’. Ik vraag mij vooral af: Hoe dan? Hoe maak je zulke grootse werken?
De Wereld van Carlijn (AVROTROS) opent met een Carlijn die overweldigd is door een wit canvas. Snap ik! Ze maakt een tekening over onze geldstroom. De maatschappij als toren waarin geld van boven naar beneden zijn weg zoekt. In anderhalf uur word je meegenomen in niet alleen het proces naar het eindresultaat maar krijg je ook een inkijkje in Carlijn haar eigen leven. En dan vooral soms haar totale paniek en tegenzin.

Carlijn Kingma (1992) is een bijzonder artistiek talent. Op grote, zeer gedetailleerde tekeningen geeft ze inzicht in systemen die problematisch zijn voor de hedendaagse maatschappij. Zo maakte ze de tekening Het waterwerk van ons geld, die laat zien hoe onze maatschappij een soort toren vormt, waarin het geld zich van boven naar beneden een weg zoekt. Op de bovenste etages, waar de rijken wonen, is het overvloedig aanwezig in grote bassins. Op de onderste verdiepingen, waar de armen in piepkleine flatjes wonen, komt er nauwelijks een druppeltje uit de kraan.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!



