Onderzoek naar overprikkeling
Wat blijkt: zeven op de tien Nederlanders geeft zelf aan wel eens overprikkeld te zijn. Bijna een kwart (22,4%) heeft daar zelfs regelmatig last van. Ook zien we dat met name jongvolwassenen (22-34) vaak overprikkeling ervaren.
Mensen die snel overprikkeld zijn hebben meer moeite met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten en het consumeren van media, nieuws en content. Er zijn aanwijzingen dat deze doelgroep sneller het nieuws mijdt. Het is de moeite waard om te onderzoeken of deze doelgroep het nieuws minder snel mijdt wanneer content beter op hen is afgestemd.
Als onderdeel van de trendverkenning, heeft NPO een representatief kwantitatief onderzoek laten uitvoeren door GfK onder ruim drieduizend Nederlanders. Hierin is onder meer gekeken naar wat mensen gebruiken om overprikkeling te voorkomen. Het gebruik van een zonnebril staat op nummer één (44.8%), gevolgd door het mijden van nieuws (39.3%) en het luisteren van muziek (33.2%). Slechts 18% van de ondervraagden gaf aan een hulpmiddel te gebruiken.
De laatste jaren wordt er meer gesproken over overprikkeling, maar gedegen onderzoek is nog maar weinig verricht. NPO heeft daarom deze trendverkenning uitgevoerd om een beter beeld te kunnen schetsen van deze doelgroep en hun mediagebruik. Hopelijk kunnen we hiermee tips en handreikingen bieden waarmee de publieke omroep deze doelgroep in de toekomst beter kan gaan bedienen.