LogoInnovatie

Week van de Toekomst: Terugblik

Een week vol inzichten en inspiratie, speciaal voor collega's van de publieke omroep. Lees verder over de hoogtepunten, de uitdagingen en de geleerde lessen.

Aftermovie

Het was een bijzonder inspirerende week. Bekijk de aftermovie en ervaar hoe mediamakers samen de toekomst verkennen tijdens de Week van de Toekomst.

Herleef per dag de Week van de Toekomst

Maandag 3 juni 2024

De eerste dag van de Week van de Toekomst is in stijl afgesloten. De deelnemers hebben vandaag de unieke kans gekregen om een glimp op te vangen van wat de toekomst in petto heeft en om actief vorm te geven aan die toekomst.

Welkom in de Toekomst

De dag schoot uit de startblokken met de bruisende omroeptalk ‘Welkom in de Toekomst’. Daan Roosegaarde nam het voortouw, deelde zijn visie op toekomstonderzoek en lichtte boeiende projecten toe waar toekomstdenken cruciaal is. Tessa Cramer borduurde hierop voort, verkende de verhalen die we over de toekomst kunnen vertellen en hoe we dit aanpakken. De dag werd afgerond met een panelgesprek waarin diverse specialisten hun licht lieten schijnen over de vraag wat makers kunnen leren van futuristen.

20240603_FotograafEmmaPot_DSC07864_LR.jpg20240603_FotograafEmmaPot_DSC08034_LR.jpg
20240603_FotograafEmmaPot_DSC08089_LR.jpg20240603_FotograafEmmaPot_DSC07886_LR.jpg

 

Daarna volgde een intrigerende sessie over ‘Regelgeving in de Toekomst’. Hierin werden nieuwe Europese wetten zoals de Digital Services Act en de European Media Freedom Act besproken, evenals hun invloed op de publieke omroep.

20240603_FotograafEmmaPot_DSC08197_LR.jpg20240603_FotograafEmmaPot_DSC08284_LR.jpg

 

Ook was er een interactieve workshop over ‘Strategisch Vooruitkijken’, waarin leidinggevenden de kans kregen om hun toekomstdenken te verfijnen. De dag werd afgesloten met een boeiende workshop over ‘Het Publiek van de Toekomst’, waar de deelnemers konden kennismaken met de nieuwe generaties Nederlanders. Het was een dag vol inspiratie en vooruitdenken, een perfecte start van de Week van de Toekomst!

20240603_FotograafEmmaPot_DSC08525_LR.jpg20240603_FotograafEmmaPot_7VI03697_LR.jpg

 

Dinsdag 4 juni 2024

Vandaag ging de tweede dag van de Week van de Toekomst van start met een keynote, meerdere interactieve workshops en een demo voor digitale makers.

Terugkijken om vooruit te kijken

Tijdens deze keynote stond de relatie tussen het verleden en de toekomst centraal. Lucien Brouwer, lid Raad van Bestuur vanaf 1 juli 2024, opende de sessie en deelde zijn persoonlijke ervaring met innovatie in de media. Vervolgens vertelde Lidwien Gevers, een ervaren journalist bij de NOS, over hoe innovaties als digitalisering en de komst van internet haar werk transformeerde. Ze ging van het haastig zoeken naar een telefooncel om verslag te doen, naar het gebruik van digitale tools om real-time updates te geven.

Daarna nam Koert van Mensvoort het publiek mee terug in de tijd en vertelde over “Retro Future”. Hij vertelde hoe mensen in het verleden naar de toekomst keken en wat we daarvan kunnen leren voor onze huidige en toekomstige technologische ontwikkelingen. Daarnaast besprak hij de route van verschillende innovaties, van het initiële idee tot het moment dat ze een natuurlijk onderdeel worden van de menselijke omgeving. Dit gaf inzicht in hoe innovaties kunnen transformeren en integreren in ons dagelijks leven.

20240604_FotograafEmmaPot_DSC08728_LR.jpg20240604_FotograafEmmaPot_7VI04064_LR.jpg
20240604_FotograafEmmaPot_DSC08779_LR.jpg20240604_FotograafEmmaPot_7VI04102_LR.jpg

 

Vervolgens stond een workshop op het programma over toekomstgericht keuzes maken. Hier stond de onzekerheid van de toekomst centraal en hoe de publieke omroep hier mee om kan gaan. Ook vond er een workshop plaats waar deelnemers de handen uit de mouwen moesten steken om het Mediapark van de toekomst te bouwen. Met Serious Lego Play bouwden ze aan het Mediapark die zij in de toekomst verwachten aan te treffen.

20240604_FotograafEmmaPot_DSC09213-Enhanced-NR_LR.jpg20240604_FotograafEmmaPot_DSC09027_LR.jpg

 

Daarna was er een workshop over de toekomst van media. Deelnemers kregen hier de gelegenheid om het mediaproduct van de toekomst te ontwerpen. De dag kwam tot zijn einde met de demonstratie van ‘Operatie Infiltratie’, een innovatieproject van VPRO. In deze sessie ontdekten digitale makers de mogelijkheden van een boeiende mix van liveshows, games en improvisatietheater. Een inspirerende afsluiting van een dag vol toekomstvisie.

20240604_FotograafEmmaPot_7VI04341-Enhanced-NR_LR.jpg20240604_FotograafEmmaPot_DSC09289_LR.jpg

 

Woensdag 5 juni 2024

De derde dag van de Week van de Toekomst is voorbij. Er stond weer een volle planning met een keynote over het werken in de toekomst en verschillende workshops. In samenwerking met Zapp vond ik er ook een hackathon plaats.

Werken in de toekomst

Dit stond centraal bij de derde keynote van deze week. Arjen Banach nam het publiek mee op tijdreis en legde het verband tussen skills, werkcultuur en organisaties. Het doel? Een voorspelling schetsen over hoe het werken bij de publieke omroep er over tien jaar uitziet. Ook kwam een specialist van Microsoft langs die verschillende nieuwe tools presenteerde die deelnemers nu al kunnen gebruiken om hun skills te vernieuwen.

20240605_FotograafEmmaPot_DSC09393_LR.jpg20240605_FotograafEmmaPot_DSC09408_LR.jpg
20240605_FotograafEmmaPot_7VI04608_LR.jpg20240605_FotograafEmmaPot_7VI04613_LR.jpg

 

Vervolgens kwam het bereiken van verschillende generaties aan bod tijdens de workshop: ‘Regeneratie’. Tijdens deze sessie kropen deelnemers in de huid van oude en nieuwe generaties om te onderzoeken welke betekenis media had voor het publiek. Ook stonden deelnemers stil bij de manier waarop er in deze generaties verhalen werden verteld en beleefd. De volgende workshop: ‘Iedereen kan innoveren’ was gericht op innovatie binnen de publieke omroep. Deelnemers kregen tips en tricks om te beginnen met innoveren binnen de publieke omroep.

20240605_FotograafEmmaPot_DSC09540-2_LR.jpg20240605_FotograafEmmaPot_DSC09582_LR.jpg

 

De dag werd afgesloten met een hackathon. Samen met de ZAPP-doelgroep mochten deelnemers aan de slag om concepten te ontwerpen. Met als doel om met co-creatie in de toekomst kinderen online en in de fysieke wereld te blijven bereiken. De winnaar (gekozen door een kinderjury) was een ZAPP wereld in Roblox. In deze wereld kunnen kunnen kinderen alle favoriete ZAPP sterren ontmoeten en meedoen aan ZAPP programma’s. De start van deze wereld wordt gevierd met een groot live event op locatie en in Roblox zelf. ZAPP zal in de komende tijd onderzoeken of ze met dit idee en de overige mooie ideeën aan de slag gaan.

20240605_FotograafEmmaPot_7VI04860-Enhanced-NR_LR.jpg20240605_FotograafEmmaPot_DSC09868-Enhanced-NR_LR.jpg

 

Donderdag 6 juni 2024

De Week van de Toekomst is vandaag tot een einde gekomen. Op deze laatste dag werden de thema’s van de week samengebracht in een keynote door Peter Joosten. Ook verrijkten deelnemers hun kennis over Web 3 tijdens een kennissesie en een workshop. Daarnaast waren er speeddates die inzicht boden in innovatieve onderzoeksmethoden. De week werd afgerond met een Innovatie Estafette, waarbij succesverhalen van diverse innovatieprojecten werden gedeeld.

Technologie van de toekomst

Tijdens deze keynote gaf Peter Joosten ons een inzicht in diverse technologische ontwikkelingen. De ochtend begon met een muzikale opening verzorgd door Gerry de gitarist. Vervolgens legde Peter uit dat onze relatie met technologie wederkerig is: we vormen niet alleen de technologie, maar het vormt ook ons. Hij illustreerde dit met voorbeelden variërend van de abstracte wereld van kwantummechanica tot het grensverleggende concept van bio-hacking van het eigen lichaam. Peter benadrukte dat technologie meer is dan een hulpmiddel; het kan een partner zijn die ons ondersteunt. In overeenstemming met Daan Roosegaarde en Koert van Mensvoort, stelde hij dat we niet moeten vasthouden aan één toekomstbeeld, maar open moeten staan voor meerdere ‘toekomsten’.

20240606_FotograafEmmaPot_DSC00179_LR.jpg20240606_FotograafEmmaPot_7VI05152_LR.jpg
20240606_FotograafEmmaPot_DSC00231_LR.jpg20240606_FotograafEmmaPot_DSC00253_LR.jpg

 

In de daaropvolgende kennissessie werd de aandacht gevestigd op één van de mogelijke 'toekomsten': het bereiken van mensen via Web 3.0. Spreker Nicolas Lierman belichtte de klantreis van de toekomst, waarbij hij inging op nieuwe manieren om Web 3.0 te benutten. De deelnemers kregen inzicht in verschillende mogelijkheden om klantrelaties op te bouwen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van persoonlijke wallets, die een directe relatie mogelijk maken tussen partijen en gebruikers van Web 3.0. Een ander belangrijk aspect dat werd besproken, is het eigenaarschap van gebruikers over hun data die wordt gedeeld met deze partijen. Dit waren slechts enkele van de vele inzichten die de deelnemers uit deze sessie hebben opgedaan.

20240606_FotograafEmmaPot_DSC00273_LR.jpg20240606_FotograafEmmaPot_7VI05228_LR.jpg

 

De klantreis in de toekomst stond in de daaropvolgende workshop ook centraal. Hierbij onderzochten deelnemers hoe wonen, werken en ontspannen er in 2040 uitziet. Ze kregen naast een lunch uit de toekomst ook de mogelijkheid om te ontdekken wat de ‘touchpoints’ zijn om deze Nederlanders in aanraking te brengen met verschillende verhalen. Vervolgens waren er speeddates over de toekomst van onderzoek. Verschillende partijen die innovatieve onderzoeksmethoden en interactieve tools aanbieden, kwamen aan het woord. De deelnemers konden zelf ervaren wat deze tools inhouden en wat de voordelen ervan zijn.

20240606_FotograafEmmaPot_DSC00420_LR.jpg20240606_FotograafEmmaPot_DSC00469_LR.jpg

 

Als afsluiting van de week stond de Innovatie Estafette op het programma. Dit maandelijks terugkerend evenement stond voor deze speciale editie in het teken van succesverhalen. Collega’s van verschillende omroepen namen het publiek mee op reis door verschillende innovatieprojecten en deelden de inzichten die uit het onderzoek voortkwamen.

20240606_FotograafEmmaPot_DSC01015_LR.jpg20240606_FotograafEmmaPot_DSC01240_LR.jpg

 

Zo kwam de Week van de Toekomst tot een einde, een week waarin collega’s van de publieke omroep de toekomst verkenden door deel te nemen aan workshops en inspirerende keynotes en talks bij te wonen. Het was een week van ontdekking, inspiratie en vooruitgang, een week die ons allemaal een stap dichter bij de toekomst bracht.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)