LogoInnovatie

Biedt de Looking Glass mogelijkheden voor de toekomst van TV?

Dat is de onderzoeksvraag waar XR lab in opdracht van NPO Innovatie sinds maart 2020 onderzoek naar heeft gedaan. We onderzoeken de potentie van het medium en maken dat inzichtelijk, zodat wellicht meer mensen binnen en buiten de publieke omroep geïnteresseerd raken in het medium.

Looking Glass technologie 
Er zijn verschillende ontwikkelingen op het gebied van Holografische displays: schermen waarop je hologrammen kunt zien. Het betreft schermen waarmee je zonder speciale bril diepte kunt zien.

Hier zie je hoe de Japanse publieke omroep NHK aan het Aktina Vision systeem werkt. Een andere is de ontwikkeling van een nieuw type monitor: the LookingGlass, waar je hier meer over vindt.  

Onderzoeksopzet
Er is de keuze gemaakt om het onderzoek te richten op drie specifieke gebieden:

  • Volumetric video
  • Interactie
  • Relatie met de laptop

Het onderzoek is uitgevoerd met verschillende experimenten:

1. Hoe werkt hand tracking op de Looking Glass?
2. Heeft het bekijken van photogrammetry op de Looking Glass een toegevoegde waarde?
3. Kun je stereoscopische 360 video bekijken op de Looking Glass?
4. Welke engine gaan we gebruiken om op te ontwikkelen voor de Looking Glass?
5. Kun je foto’s en video’s met diepte-informatie bekijken op de Looking Glass?
6. Op welke manier kan een kind interacteren met een kinderserie d.m.v een character?
7. Op welke manier kan de Looking Glass aanvullende 3d informatie geven op een tv programma?
8. Wat zijn de mogelijkheden van volumetric video op de Looking Glass?

NPO Innovatie heeft het XRlab gevraagd om de mogelijkheden van de LookingGlass te verkennen. Neem contact met ons op als je ook benieuwd bent naar de uitkomsten!

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)