LogoInnovatie

De Publieke Methode

Wat kunnen we tegenover bereikscijfers zetten om aan te tonen dat journalistiek waardevol is, zowel voor individuen als de samenleving als geheel?

Een onderwerp dat vaak terugkomt op journalistieke redacties van publieke omroepen, zeker daar waar 'scoren' wat minder eenvoudig is. In twee eerdere verkenningen is een theoretisch model ontwikkeld om de (uiteenlopende) waarde van journalistiek aan te geven, en is de behoefte aan praktische hulp bij het aantonen van deze waarde onderzocht.

Redacties hebben namelijk behoefte aan hulp, met name om:

  1. hun focus te bepalen (waarom maken we wat we maken - wat hopen we hiermee te bereiken?);
  2. deze te vertalen naar duidelijke criteria en kaders (om het profiel zo goed mogelijk te bewaken), en;
  3. de beste metrics te kiezen om de waarde te meten (niet alleen kwantitatieve publieksdata, maar ook kwalitatieve publieksdata, informatie over maatschappelijke effecten, journalistieke professionaliteit, etc).

In deze validatiefase ontwikkelen en testen we een concrete methode, in de vorm van een toolkit, die redacties kunnen inzetten als ze met hun waardebepaling aan de slag willen. We testen de toolkit in z'n geheel bij de redactie 'Wat houdt ons tegen?' van de HUMAN, en gedeeltelijk (verschillende werkvormen) in co-creatiesessies met andere journalistieke redacties van de publieke omroepen. Daarnaast voeren we een breed gesprek in de sector om te toetsen of er behoefte en interesse is in een dergelijke methode.

Downloads

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)