LogoInnovatie

Hotel Spieker

In oktober 2019 stond het VPRO Medialab tijdens de Dutch Mediaweek in Hilversum met een hotelsuite in Beeld & Geluid. Vijf teams hadden daar de gelegenheid om 'Hotel Spieker' te spelen - het nieuwe coöperatieve spel van VPRO op de smart speaker Google Home.

Hotel Spieker is geïnspireerd door het verhaal van een dubbele moordzaak in New Hampshire in 2016 waarbij een Amazon Alexa werd opgeroepen als getuige. Steeds meer huishoudens beschikken over een smart speaker - potentieel allemaal digitale getuigen. Maar hoe zit het dan met privacy? 

Het uitgangspunt van het spel is als volgt: “Na een druk jaar als rechercheur kun je eindelijk even genieten van een welverdiende vakantie in het hypermoderne Hotel Spieker. Je bent echter nog maar net gearriveerd, als blijkt dat er een misdaad is gepleegd in het hotel. Gelukkig beschikt iedere hotelkamer over een smart speaker die de vragen van de gasten beantwoordt, maar tegelijkertijd ook audio-opnames maakt.“

Met Hotel Spieker wil VPRO op een ludieke manier mensen aan het denken te zetten over deze mogelijke implicaties van de smart speaker. Tegelijk verkent het spel op creatieve wijze de verhalende potentie van dit nieuwe medium. Het is de bedoeling dat het spel binnenkort als beta-versie beschikbaar komt op de Google Home. 

Meer over 'Hotel Spieker' van VPRO vind je hier

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)