LogoInnovatie

Laaggeletterden

In Nederland zijn 1,3 miljoen volwassenen tussen de 16-65 jaar en ruim 590.000 volwassenen van 65 jaar en ouder laaggeletterd op het gebied van taal. Dit betekent dat zij moeite hebben met taal, óf taal en rekenen.

Naar thema’s als werk, geld, gezondheid en gezin is onderzoek gedaan. Naar nieuwsbehoefte en nieuwsgebruik onder deze doelgroep nog weinig. Voor laaggeletterden is de valkuil van “fake news” groter. Ze zijn vatbaar voor nep- nieuws en ‘denken snel dat het klopt’

De NOS voelt zich verantwoordelijk om te onderzoeken hoe deze doelgroep beter bereikt en bediend kan worden. Er wordt gekeken naar de onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we ons nieuws voor laaggeletterden toegankelijker maken?”

De resultaten van de validiatie vind je hieronder.

Zo is er al een conclusie getrokken over hoe de vorm eruit hoort te zien:
  • Impliciete expliciet maken want figuurlijk werkt niet, kunnen niet filteren
  • Overgang nadrukkelijk maken “we gaan nu kijken naar”
  • Beeldspraak in zijn geheel voorkomen en beeldbegrip moet heel helder zijn
  • Wereldbeeld is kleiner, dus item over China: eerst uitleggen waar China ligt
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)