LogoInnovatie

MakersHub Diversiteit

Veel Nederlandse jongvolwassenen van kleur uit multiculturele kerkgemeenschappen zijn niet bekend met de NPO. Ook jongeren uit de sterk in aantal groeiende migrantenkerken (700 stuks and counting...) worden niet bereikt. Deze doelgroep had de EO nog niet voldoende in het vizier en dat willen ze veranderen. Ook is diversiteit een belangrijk speerpunt van de NPO, waardoor deze EO-wens ook een breder gedragen wens is. Hoe kan de EO transformeren in een diverse, inclusieve omroep en hoe kan de EO deze groep bereiken?

Gedurende het traject zijn er 3 routes gelopen:
Route 1: richten op een fysieke makers hub en een online community.
Route 2: makers samenbrengen, voorzien van masterclasses en minimale begeleiding.
Route 3: door middel van een casus zorgen voor een concreter referentiekader.

Conclusie: 
Het traject was succesvol omdat het geleid werd door iemand uit de doelgroep. Dit wekt vertrouwen op en diegene kon uit eigen ervaring vertellen over het werken bij de omroep. De makers hebben hierdoor kunnen ervaren hoe het werken bij de omroep eruit zou kunnen zien en wat de mogelijkheden zijn. Echter de verschillende pogingen om een tv-format met makers van kleur geplaatst te krijgen lineair of online zijn niet gelukt. Gekeken wordt nu hoe we via de HR route toch makers van kleur kunnen aantrekken op huidige programma's van de EO. 

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)