LogoInnovatie

NOS Conversational interfaces

De NOS gaat verkennen of conversational interfaces kunnen helpen bij het opbouwen van een goede relatie met het publiek. Zijn wij in staat met behulp van technologie een duurzame relatie op te bouwen?
Binnen NPO innovatie en binnen de NOS hebben we verschillende interactieve projecten uitgevoerd. Zo hebben we diverse versies van chatbots gelanceerd, en in 2020 een verkenning gedaan met Direct messaging tijdens de Tour de France (liveblog volgen via WhatsApp). De waarde voor user experience en behoefte was hoog, technisch liep het tegen beperkingen aan. De techniek voor messaging op schaal (one to many) is tot nog toe ontoereikend en te duur. Inmiddels is het volgen van liveblog updates geïntegreerd in de NOS app. De optie om ook vragen terug te stellen en antwoord op maat te krijgen en zo de doelgroep te binden blijft interessant voor de NOS. We willen verkennen of de invalshoek van conversational interfaces een positieve invloed kan hebben op de relatie met ons publiek. Zijn we in staat met behulp van technologie een duurzame relatie op te bouwen?

Wat zijn de belangrijkste lessen uit deze verkenning?
  1. Er is meerwaarde in een neutrale vragenbank;
  2. Doelgroep voelt zich meer gehoord/uitgenodigd door de NOS;
  3. Modulair aanbieden van nieuws kleine brokjes informatie aanbieden maakt nieuwsgierig en geeft positieve reactie;
  4. Positief gevoel van interactie;
  5. Online gaan mensen niet in discussie, hoe zorg je dat de vragen/nieuwsgierigheid dan worden opgewekt?
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)