LogoInnovatie

Tour de France

De NOS is van oudsher gewend nieuws te zenden. De wens is om deze one-to many publishing uit te bouwen door een opschaalbare directe relatie opbouwen met gebruikers. Een nieuwe interactieve vorm van broadcasting: nieuws voor een groot publiek toegankelijk en beschikbaar maken op de plekken waar de gebruikers zich bevinden. Zodat de gebruikers het nieuws ervaren en beleven en de NOS ook de drempel voor het juiste nieuws verspreiden verlaagt.

Chatapps zijn populair om nieuws onder elkaar uit te wisselen. Kunnen we 1-op-1 met relevante informatie gebruikers bedienen door het distribueren van relevant nieuws real time, via liveblogs?

Via de NOS site en app kun je de liveblogs van de NOS volgen. Wil je van elke update op de hoogte blijven? Dan kan het verspreiden van deze informatie via Direct messaging (platforms zoals WhatsApp, Telegram en Slack) een verrijking zijn. Daarnaast is het mogelijk om extra informatie op te vragen die meer context biedt bij het nieuws uit het liveblog. Als testcase hebben we de Tour de France geselecteerd, bestaande uit 21 dagen + 2 rustdagen, 22 teams.

Indien dit door omstandigheden niet door kan gaan, werken we generiek en testen we dit project met een ander evenement waar meerdere liveblogs updates leveren. Tijdens de Tour de France is het de bedoeling om de dagelijkse liveblog-berichten via één of meerdere messaging platforms te verspreiden. Naast de liveblog informatie heeft de gebruiker de optie om vervolgacties op een bericht te doen: bijv. etappe kaart opvragen, renner/ploeg informatie opvragen etc.

Antwoorden op de onderzoeksvragen

1.Biedt de liveblog via DM meerwaarde voor de gebruikers?
Ja mits gedoseerd. Het roept een bepaalde spanning op. Het is nieuw, anders er is vraag naar. Een snaar geraakt. Product is nog niet mature. Juist in tijden van nepnieuws heeft dit een zeer toegevoegde waarde. Grappig en interessant. Levert een intensieve beleving op terwijl je er niet voor hoeft te gaan zitten. Trekt je zelfs naar TV (zelfde in testcase van Corona). 

2.NOS website of streams worden op scholen uitgezet, biedt dit ook een uitkomst?
He maakt het heel toegankelijk.

3.Welk platform/kanaal is het beste geschikt om op werkdagen?
WhatsApp is bij far het meeste gebruikt, Mensen zitten wel de hele dag op WhatsApp. Telegram is het makkelijkst technisch in te richten (ook al leverde die op het eind minder op). Messenger aanmeldingen waren verrassend weinig. Slack was niet gelukt, de user experience was ook heel anders.

4.Voelen superfans zich meer betrokken bij de NOS? (hogere waardering)
In de ‘unmatched intents’ zitten best veel gedetailleerde ‘wielervragen’, bijv. over het weer/de wind, het materieel (welke cassette -> tandwielen?), de Nederlandse renners, etc.

5. Is het volgen van een liveblog los van een (sport) evenement interessant voor generiek gebruik?
We hebben een snaar geraakt. Juist content die minder belangrijk is voor realtime kan zeker meerwaarde bieden.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)