LogoInnovatie

Van wie is Delft

Pointer werkt samen met het publiek om de vastgoedwereld te onderzoeken.

Een aantal jaren geleden is Pointer op bezoek geweest bij het Duitse onderzoeksjournalistieke platform Correctiv. Zij hebben de afgelopen jaren de open-source, non-profit CrowdNewsRoom ontwikkeld. Hiermee doen zij samen met het publiek onderzoek naar de vastgoedmarkt o.a.in Hamburg. De pop-up redactie van Pointer onderzoekt wie de eigenaren zijn van het vastgoed in Delft. Wie zijn de onzichtbare krachten achter de woningmarkt van dit studentenstadje? Welke misstanden komen we hier tegen? Dit onderzoek wordt samen met de bewoners opgepakt, gefaciliteerd en gevalideerd in de CrowdNewsRoom.

Learnings na validatie:
De campagne-insteek was te algemeen: "Van wie is Delft" Dat is voor de bewoners van Delft niet interessant 'what's in it for them'. Ze willen vooral inhaken op slecht geisoleerde huizen en achterstallig onderhoud. Voor veel bewoners is het online uploaden van een huurcontract of een bankafschrift een brug te ver. Daarvoor moet er eerst vertrouwen zijn en dat kost tijd. De bewoners geven die informatie wel als ze naar het inloopspreekuur zijn geweest of naar een meet-up. De campagne om bewoners te bereiken en te activeren is het allerbelangrijkste voor het slagen van de crowdparticipatie. De online campagne is goed verlopen, maar de offline campagne, de abri's, de direct mail en de meet-ups hadden eerder gemoeten. Dan hadden de bewoners meer tijd gehad om vertrouwt te raken met de Pop-Up redactie. Het meest ideaal was de wisselwerking tussen online en offline. Tussen de CrowdNewsRoom en de offline onderzoekstafels, waarbij bewoners en experts samen onderzoek doen. Dit onderzoek werd dan weer gebruikt voor de radio-uitzendingen.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)