LogoInnovatie

Visual Novels

De EO is op zoek naar nieuwe manieren om de doelgroep jongeren te bereiken met waardevolle content. In de Verenigde Staten zijn visual novels populair en spreekt dit medium veel jongeren aan. De EO wil onderzoeken of de visual novel ook kans van slagen heeft onder de Nederlandse jongeren en of dit medium ingezet kan worden om content te distribueren.

Onderzoeksvraag

We willen onderzoeken of de Visual Novel ook zou kunnen aanslaan bij Nederlandse jongeren. Ook willen we onderzoeken of het mogelijk is om op deze manier jongeren te bereiken met NPO content.

Deelvragen

  • Hoe ervaren Nederlandse jongeren in de leeftijd van 10 tot 18 jaar de Visual Novel?
  • Wat spreekt ze aan?
  • Wat niet?
  • Welke ideeën hebben ze zelf?

Hoe kansrijk is het concept visual novels onder Nederlandse jongeren?

De visual novel als medium om verhalen en informatie over te brengen aan Nederlandse jongeren heeft zeker kans van slagen. Wel moet er aan een aantal, wellicht specifiek ‘Nederlandse’, voorwaarden voldaan worden. Het medium visual novel is nog niet heel bekend in Nederland. Dat biedt kansen, maar er is ook werk aan de winkel. Hoe krijgt het medium een plaatsje in het al drukke (online) bestaan van jongeren? Welke positie neemt de visual novel vervolgens in? Fervente gamers, lezers en seriekijkers, geven hun tijd niet zomaar op voor de visual novel. Dan moet deze wel heel erg goed zijn.

De visual novel past overigens goed in de huidige tijdgeest waar de aandachtsspanne erg kort is en boeken lezen nog maar beperkt wordt gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat de visual novel als een apart medium wordt beschouwd naast bijvoorbeeld gaming, video en lezen. De unieke positionering heeft voornamelijk te maken met het interactieve karakter van de visua novel,
bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzes te maken die de storytelling beïnvloeden.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)