LogoInnovatie

Voice Eurovisie Songfestival

Een smart speaker of voice assistant wordt voornamelijk gebruikt voor het stellen van vragen en het opvragen van muziekstreams. Daarom ontwikkelt AVROTROS voor het Eurovisie Songfestival een voice action die beide functionaliteiten combineert.  De action wordt voorzien van alle muzieknummers, inclusief korte achtergrond beschrijving van alle 41 deelnemers van het Songfestival.

Uit onderzoek blijkt dat het onderscheidend vermogen en succes van een voice applicatie sterk toeneemt als je gebruik maakt van een eigen voice identiteit. Met de opkomst van steeds meer voice-interfaces is de stem van een merk belangrijker geworden. Met een herkenbare stem onderscheid je je als merk. Een stem wordt onderdeel van je merkidentiteit. In het geval van het Eurovisie Songfestival is dat voor Nederland; Cornald Maas. 

credit: avrotros
AVROTROS onderzoekt op dit moment:
  • Hoe kunnen we met een voice action betrokkenheid genereren bij grote nationale events?
  • Hoe zou je zoveel mogelijk mensen kunnen activeren deze voice action te bereiken?
  • Draagt een voice identiteit bij aan de voice action beleving?
Conclusies: 

Ruim 95% van de gebruikers vindt dat Cornald’s stem een extra Songfestival-gevoel geeft. En bijna 65% van de ondervraagden zou de Voice Action na doorontwikkeling bij de editie van 2022 weer gebruiken. AVROTROS heeft gedurende dit traject veel bekendheid kunnen genereren voor de voice action, meeliftend op het succes en het bereik van het Songfestival. Voice-acceptatie onder het publiek groeit en de aanname is dat dit voorlopig zal blijven groeien. Afhankelijk hiervan zal er in de toekomst wel/geen vervolg komen van deze voice actions.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)