LogoInnovatie

VR One of the Girls

Biedt immersieve 360 beleving een unieke beleving en storytelling
om op een meer overtuigende manier kijkers bewust te maken van bepaalde
maatschappelijke problematiek?

Immersieve storytelling in de vorm van VR en 360-video ontwikkelt zich snel. Daardoor worden vertellingen realistischer en intenser. De Evangelische Omroep ziet hier een kans rondom bewustwording van maatschappelijke thema’s dat middels een 360 beleving wellicht vergroot en verdiept kan worden én kan leiden tot betere conversie.

Experiment: 
Leidt de inzet van een VR-ervaring tot meer betrokkenheid bij de kijkers als het gaat om een maatschappelijk thema? Voor het experiment is er gekozen voor het thema 'mensenhandel en prostitutie'.

 
Conclusie:
Het merendeel van de respondenten geeft aan dat de VR-video hun betrokkenheid voor het thema 'mensenhandel en prostitutie' vergroot. Bijna alle respondenten waren na het kijken van de VR-video geactiveeerd om iets te willen betekenen voor de slachtoffers van mensenhandel en prostitutie. Een voorwaarde voor doneren is dat er uitleg volgt over hoe de vrouwen geholpen kunnen worden en wát je met een donatie kunt bereiken. Hulpverleningsorganisaties die verwant zijn met het onderwerp prostitutie zijn enthousiast over de VR-video. Ze denken dat ze dit filmpje kunnen gebruiken voor hun eigen ontmoetingen met jongeren, kerken en op evenementen. Ook werd er genoemd dat het een vlucht kan nemen als het ook in het Engels of Roemeens wordt vertaald, zodat het in de Oost-Europese landen kan dienen als preventie.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)