LogoInnovatie

Waarde Journalistiek Meten

We willen onderzoeken of er naast bereik alternatieve manieren zijn - die tevens praktisch geïmplementeerd kunnen worden - om de waarde van de journalistiek van de publieke omroep te meten.

Journalistieke producties – televisie, radio, VOD en online – worden doorgaans op dezelfde manier gemeten als programma’s in andere genres: met name met bereiksmetrics. We vragen ons echter af of we hiermee de juiste maatstaf hebben voor kwaliteitsjournalistiek. Daarnaast vragen we ons af of juist het meten van journalistiek in bereikstermen geen perverse prikkels genereert: wat ‘scoort’ is niet per definitie hetzelfde als datgene dat de meeste journalistieke waarde vertegenwoordigt.

Dit probleem is niet nieuw. De laatste tijd is bij de NPO veel gesproken over ‘impact’: time well spent, interactie op sociale media, publieke waarden etc. Geen van deze doelstellingen komt echter aan de dominante positie van bereik.

We willen onderzoeken of er alternatieve manieren zijn - die tevens praktisch geïmplementeerd kunnen worden - om de waarde van de journalistiek van de publieke omroep te meten. We ontwikkelen momenteel een nieuw beleidsinstrument voor het meten van journalistieke waarde en toetsen dat bij de belangrijkste stakeholders.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)