Whats Up Radio 2
Het Oor wil ook wat.
KRO-NCRV onderzocht of WhatsApp een mogelijke tool was om op een laagdrempelige manier beter inzicht te krijgen in de behoefte van de doelgroep door de dag heen.
WhatsApp kan hiervoor een schikte tool zijn, aangezien het de mogelijkheid biedt om tijdens de uitzending te vragen naar behoefte, moods en waardering van de doelgroep. Respondenten kunnen daarbij ook antwoorden inspreken, eventueel met video. Op basis van gezicht- of stem-analyse is het mogelijk een beeld te geven van de emoties van de respondent.
Conclusie van het onderzoek:
WhatsApp kan hiervoor een schikte tool zijn, aangezien het de mogelijkheid biedt om tijdens de uitzending te vragen naar behoefte, moods en waardering van de doelgroep. Respondenten kunnen daarbij ook antwoorden inspreken, eventueel met video. Op basis van gezicht- of stem-analyse is het mogelijk een beeld te geven van de emoties van de respondent.
Conclusie van het onderzoek:
- Rijke data door foto's, video en audio in het Media dashboard;
- Voice verhoogt betrokkenheid van de gebruikers;
- De redactie geeft aan dat de analyse van emoties bij voice/video van toegevoegde waarde is;
- Het WhatsApp onderzoek heeft ervoor gezorgd dat de redactie op een laagdrempelige manier meer inzicht heeft in de behoeftes van de doelgroep en het de redactie dusdanig behapbare informatie geeft waarmee zij hun programmering en service level kunnen optimaliseren.