LogoInnovatie

Willem Wever in de cloud

Wie weet waar Willem Wever woont? Na 42 jaar heeft de KRO-NCRV hier eindelijk antwoord op en dat is namelijk in de cloud.

Willem Wever heeft jarenlang kennis verzameld door het vraag en antwoord principe. De vraag is nu hoe nieuwe technologieën kunnen worden ingezet om al die opgebouwde kennis te verzamelen en te delen.
Met de digitalisering is het niet gek om het een device te vragen. Maar hoe ontsluit je deze content via voice? Daarom wil KRO-NCRV Google Home en de website van Willem Wever inzetten om deze vragen vanaf nu te ontsluiten in een conversational interface. Willem Wever heeft een unieke database van vragen en antwoorden met zo'n 6.000 artikelen en fragmenten. De "Willem Wever Challenge" moet dan ook een unieke vraagbaak worden, zodat kinderen op een leuke manier begrijpelijk antwoord kunnen krijgen op al hun vragen. 

KRO-NCRV heeft bij tien kinderen een prototype getest. De kinderen kregen een denkrichting mee, namelijk 'de ruimte'. Vervolgens mogen zij alles vragen over de ruimte en testen we of de bot de juiste antwoorden op vragen van de kinderen kan geven. Hierdoor leren we hoe de kinderen navigeren en of de bot dit ook kan begrijpen.

Conclusie:

Tijdens het onderzoek is het gelukt om een structuur te creëren, die het mogelijk maakt dat kinderen in gesprek kunnen gaan met de smart speaker. Hierdoor kunnen kinderen spelenderwijs nieuwe dingen leren. Als de bot een antwoord op een vraag niet weet, stelt het een interessante tegenvraag of vertelt het een teaser van iets. Op deze manier wordt het kind gestimuleerd om verder in gesprek te gaan, in plaats van dat de conversatie stilvalt. De bot weet de context van het gesprek, dankzij het contextalgoritme dat ontwikkeld is. Dit algoritme houdt het onderwerp van het gesprek bij, waardoor de gebruiker een vraag kan stellen zonder te verwijzen naar een eerder onderwerp. De bot weet zelf na twee à drie vragen goed door te gaan over het onderwerp en past zijn weetjes hierop aan. Door het algoritme kunnen we in de toekomst bij een grotere database verbanden leggen tussen verschillende categorieën en kunnen we de kinderen verrassen met steeds nieuwe weetjes. Hoe meer dit algoritme verbeterd kan worden, hoe minder eindredactie er nodig zal zijn. Hierdoor zal er uiteindelijk een schaalbaar systeem kunnen ontstaan over alle content in plaats van over slechts één onderwerp, zoals nu het geval was. 

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)