LogoInnovatie

Willem Wever in de cloud (o)

Wie weet waar Willem Wever woont? Na 42 jaar heeft de KRO-NCRV hier eindelijk antwoord op en dat is namelijk in de cloud.
Willem Wever is een virtueel karakter dat nieuwsgierige kinderen en volwassenen kunnen volgen voor de leukste weetjes. Leren is niet alleen maar kennis opdoen, het is een levensstijl en dat laat Willem Wever zien op social media. Hij doet proefjes, gaat op reis en maakt zijn volgers slimmer. Dit met behulp van data, want hij is artificieel en intelligent. En je kunt hem alles vragen!

KRO-NCRV is aan de slag gegaan met de onderzoeksvraag: Kunnen we een virtuele influencer ontwikkelen voor Willem Wever, met wie we aansprekende content kunnen maken waar je ook nog wat van opsteekt? En zo ja, welk karakter spreekt de doelgroep aan? Met de virtuele influencer kan Willem Wever zich op eigentijdse wijze onderscheiden van de vele influencers op social media en YouTube en kunnen we het ontsluiten van de Willem Wever database makkelijker en persoonlijker maken. 
Conclusie: 
De langrijkste conclusie uit dit onderzoek is dat iedere doelgroep zijn eigen voorkeuren heeft voor een vorm en inhoud van een virtueel karakter. Zo vinden kinderen tot twaalf jaar de cartoon stijl wel heel erg leuk, terwijl kinderen boven de twaalf dat juist kinderachtig vinden. Daarnaast kijken jongens liever naar mannelijke influencers en maakt het meisjes wat minder uit. Wel wordt humor gewaardeerd door alle kinderen.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)