Juan (25) maakt een videoserie over vergeten crises: ‘Sommige crises zijn al zolang bezig, dat ze geen nieuws meer zijn’
- Artikel
- 20 aug 2024
- 3 minuten leestijd
Deze zomer maakt De Marker (BNNVARA) een serie over crises die ‘ondergesneeuwd’ zijn in het nieuws. “Als er aandacht voor een onderwerp is, worden westerse wereldleiders geforceerd om ook deel te nemen aan het internationale gesprek.”
Headerbeeld, van links naar rechts: Jemen (STR/AFP via Getty Images), Myanmar (Giles Clarke via Getty Images) en Sudan (AFP via Getty Images)
De gemiddelde nieuwsconsument blijft misschien op de hoogte van de oorlog in Oekraïne en de veronderstelde genocide in Gaza, maar er spelen zich nog veel meer gebeurtenissen af in de wereld die net zo goed onze aandacht verdienen.
Deze conflicten, droogtes, epidemieën en overstromingen raken ‘ondergesneeuwd’ in het nieuws, en belanden dus niet snel op de geopolitieke agenda. Vaak zijn minderheidsgroepen in een land hier extra de dupe van.
Dat kan anders, dacht de redactie bij online jongerenplatform De Marker. Daarom brengen ze deze ‘vergeten’ crises weer onder het voetlicht. In All Eyes On… belichtte het platform onder andere al de staatsgreep en de ‘zuiveringsacties’ tegen de Rohingya-minderheid in Myanmar, de oorlog en de hongersnood in Jemen en het systematische geweld tegen de Oeigoeren in China.
Geen nieuws
Het idee voor deze serie kwam van de virale leus all eyes on Rafah, die tientallen miljoenen keren werd gedeeld na de Israëlische aanval op een vluchtelingenkamp, waarbij tientallen ontheemde Palestijnen omkwamen.
Het is belangrijk om aandacht te blijven besteden aan deze crises, zegt Juan (25), redacteur en presentator, die de serie bedacht. “Sommige crises zijn al zo lang bezig, dat ze in de ogen van westerse mensen geen ‘nieuws’ meer zijn. Ze halen de voorpagina’s niet meer. Er zijn natuurlijk constant ontwikkelingen, maar of er nou tienduizend of twintigduizend doden zijn, maakt voor media vaak niet uit. Met deze serie willen we mensen updates geven en mensen bewust maken van wat er speelt.”
Voor de oorlog in Gaza heeft alle aandacht op sociale media wel degelijk effect, zegt Juan. “Dat speelt al decennia, maar juist omdat er nu zoveel nieuws en aandacht is, gaan mensen demonstreren. Onze leiders moeten er zo ook wat mee. Mark Rutte werd aangekeken, Biden wordt aangekeken. Zo móeten westerse leiders wel deelnemen aan het internationale gesprek.”
Afgestompt
Uit onderzoek blijkt dat de continue blootstelling aan negatief nieuws ons ook afgestompt en minder empathisch maakt. Of Juan bang is dat All Eyes On… eenzelfde effect kan hebben? “We willen de kijker niet schuldig laten voelen. Het is niet onze schuld dat die politieke, humanitaire crises er zijn. Dat ligt bij onze leiders. Maar het is belangrijk dat mensen zich ervan bewust zijn.”
De redactie van de Marker probeert, aldus Juan, zo veel mogelijk een balans te vinden in het brengen van schokkend nieuws. All Eyes On… is dan ook niet bedoeld om mensen aan te sporen direct actie te ondernemen: “Het is niet leuk om zo’n humanitaire crisis te zien. Daarom zeggen we ook niet bij iedere video: ‘dit kun jij doen’. Alleen al kijken is een begin, dat helpt al. Als je niet in een headspace bent om meer te doen, is je ervan bewust zijn genoeg.”
Bekijk All Eyes On… via het Instagram- en TikTok-account van De Marker.