De opkomst van het verwerpelijke East Asian faking: doen alsof je Oost-Aziatisch bent
- Artikel
- 29 sep 2021
- 6 minuten leestijd
Een witte Britse influencer identificeert zichzelf nu als Koreaan. Eh... wat? We moeten het hebben over dit zogenoemde East Asian faking. Wat is het precies en waarom is er zoveel commentaar op?
Dit komt volgens Oli zelf niet uit de lucht vallen: al jarenlang is Oli groot fan van de Koreaanse popster Jimin van BTS. Oli onderging vervolgens maar liefst 18 operaties om eruit te zien als hem en wenst nu aangesproken te worden als Jimin.
In een video op YouTube vertelde Oli na een oogoperatie dat hen er nu niet alleen Koreaans uitziet, maar zich ook Koreaans voelt. “Ik identificeer me niet meer als Brit en wil ook niet dat mensen me nog zo noemen. Korea is mijn cultuur, mijn thuisland en zo zie ik er nu ook precies uit”, zegt de influencer. In de video laat hen ook weten de LGBTQ+-gemeenschap in Korea een hart onder de riem te willen steken door een voorbeeldfiguur te zijn.
Online werd er verbaasd gereageerd op het verhaal van Oli maar op social media hebben jongeren al een langere tijd een naam voor dit fenomeen. Niet-Aziatische mensen die doen alsof ze van Oost-Aziatische komaf zijn worden verweten aan ‘East Asian faking’ te doen.
Deze mensen nemen vaak een Japanse of Koreaanse voornaam aan en maken de vorm van hun ogen smaller door photoshop, make-up of plastisch chirurgie. Dit wordt ook wel de fox eye trend genoemd. “Het kan er misschien onschuldig uitzien, maar zo simpel is het niet”, schreef Instagrampagina Dear Asian Youth hierover. “Een eigenschap die bij ons als ongewenst werd beschouwd, wordt nu als 'mooi' en 'exotisch' gezien bij niet-Aziaten. We hebben geen jaren van zelfhaat en geïnternaliseerd racisme ondergaan om onze etnische kenmerken tot een trend te laten uitgroeien.”
Nieuw soort hipheid
Niet gek als je naar het grotere plaatje kijkt: de afgelopen jaren is de aanwezigheid van de Oost-Aziatische cultuur in Nederland gegroeid. Ook buiten de randstad scoor je Taiwanese bubble tea en op Netflix staan alle films van de Japanse filmstudio Studio Ghibli. Het is natuurlijk geweldig om te zien dat andere culturen worden omarmd maar het nadeel is dat bewondering nog weleens wil omslaan in iets extremers.
Jeroen de Kloet, media- en cultuurwetenschapper en hoogleraar Globalisation Studies, volgt Oost-Aziatische trends al jaren op de voet en ziet dat er een duidelijk fancultuur is ontstaan door onder andere K-pop en anime. “Het is een nieuw soort hipheid waardoor het repertoire van jongeren verbreedt”, vertelt Jeroen me.
Misschien herken je het zelf ook wel: je kijkt niet alleen de Amerikaanse comedyserie Sex Education maar ook de Koreaanse hitserie Crash Landing on You of de populaire animeserie Death Note.
Fangedrag
Volgens Jeroen kun je East Asian faking vergelijken met fangedrag: “Kijk naar Billie Eilish: haar fans gingen ook hun haar groen of paars verven. Als iets visueel is, doen mensen het graag na. Ik denk dat hetzelfde gebeurt bij bijvoorbeeld K-popfans maar het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als een wit persoon zich Oost-Aziatisch gaat voordoen.”
Jeroen vindt dat het al snel neigt naar culturele toe-eigening: “Ik snap dat mensen er boos over worden. Vaak gaat het ook gepaard met een gebrek aan kennis. Oli London noemt zichzelf bijvoorbeeld ‘transraciaal’, maar Koreanen zijn helemaal geen ras. Het is een nationaliteit. Als je Koreaans wilt zijn moet je een daar wonen, de taal en cultuur leren en een Koreaans burgerschap krijgen.”
Hyperseksualisering
Het probleem van East Asian faking is niet alleen de cultuur die wordt toegeëigend. “Mensen die aan East Asian faking doen, eigenen zich ook het diep gefetisjeerde stereotype van de Oost-Aziatische vrouw toe”, schreef journalist Emily Chan voorThe Current. Neem de recente schietpartij in Atlanta, een direct gevolg van de hyperseksualisering van Aziatische vrouwen.
Zo zijn er online meiden die in sexy pakjes het onderdanige, kawaii-stereotype uitdragen – inclusief ‘de Oost-Aziatische make-up’ – en dit vervolgens op TikTok of OnlyFans plaatsen.
Emily: “Deze influencers zeggen dat ze dit doen vanwege hun bewondering voor de Aziatische cultuur, maar zij profiteren van de onderdrukking van Aziatische vrouwen door dit soort content op OnlyFans te plaatsen.” Zij kunnen aan het einde van de dag ontsnappen aan de discriminatie en onderdrukking die gepaard gaat met Aziatisch zijn door enkel hun make-up af te vegen.
Trauma
YouTuber Sherliza Moé maakte ook een video over East Asian faking. In de reacties legde een Japanse student de vinger op de zere plek. Die legt uit dat het voor haar pijnlijk is om te zien dat niet-Aziatische vrouwen een geseksualiseerde versie van het Japanse schooluniform dragen: “Voor hen is het waarschijnlijk gewoon kleding uit anime, maar voor mij en bijna iedere jonge, Japanse vrouw is het een schooluniform wat we moeten dragen om onderwijs te krijgen, zelfs als we te maken krijgen met seksuele intimidatie vanwege de extreme fetisjisering.”
Wanneer je als niet-Aziatisch persoon Oost-Aziatische stereotypen aanneemt, plaats je jezelf in een schoonheidsnorm zonder het trauma erachter te begrijpen. Sorry vissers, maar etnische kenmerken zijn géén kostuums.
Voordat de boomerreactie ‘oh, dus ik mag helemaal niks’ komt, nog even een paar voorbeelden wat je óók kunt doen als K-popfan, animegek of Oost-Aziëliefhebber: koop merchandise van je favoriete band, leer de taal, koop een Spirited Away-mok, maak een TikTok-video waarin je praat over je favoriete bands/films/series en: luister vooral naar gemarginaliseerde groepen als ze iets kwetsend vinden.