Cosmetisch artsen: 1 op 3 jongeren doet inspiratie op via (sociale) media
Eén op de drie artsen geeft aan dat (sociale) media een grote inspiratiebron zijn voor de meeste hun cliënten tussen de 18 en 35 jaar. Dat blijkt uit ons onderzoek in samenwerking met de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG).
Van je selfie even oppoetsen op insta tot daadwerkelijk jezelf pimpen in de schoonheidskliniek: deze stap komt vaker voor dan je denkt. Eén op de tien artsen geeft de filtermogelijkheden op sociale media zoals Instagram op als belangrijke inspiratiebron voor een cosmetische behandeling.
Volgens Catharina Meijer, cosmetisch arts KNMG en de voorzitter van de NVCG, komt dit sinds vijf jaar steeds vaker voor. “Vooral de laatste twee jaar zien we vaker jonge cliënten voorbijkomen met een filterfoto. Het is zorgelijk, want het lijkt de kwaliteit niet ten goede te komen. Dit onderzoek is gedaan onder goedopgeleide artsen, maar ik weet zeker dat als dit onderzoek wordt gedaan onder beunhazen, dit aantal vele malen hoger zal zijn,” aldus Meijer. Volgens meer dan de helft van de artsen uit het onderzoek (60%) is de omgeving de belangrijkste inspiratiebron voor een cosmetische behandeling.
Influencers
Maar ook het uiterlijk van beroemdheden is een reden om een behandeling te willen laten doen. Bijna tweederde van de artsen geeft aan dat hun cliënten vaak of soms verwijzen naar beroemdheden als inspiratie. En daar spelen de klinieken ook op in: ruim een kwart van de ondervraagde artsen werkt samen met influencers om reclame te maken. De NVCG ziet deze trend toenemen. “Je ziet nu veel op Instagram-livestreams hoe fillers en botox geïnjecteerd worden,” vertelt Meijer. Zij heeft geen bezwaar tegen deze vorm van marketing. Artsen moeten volgens haar er dan wel op toezien dat influencers aandacht geven aan kwaliteitsaspecten. “Dus niet alleen: kijk nou wat een mooie tuitlippen ik heb. Ze zouden ook moeten inzoomen op kwaliteit: is het een goede arts en worden de goede producten gebruikt?”
Weigeren behandelingen
4 op de 5 cosmetisch artsen geeft aan dat ze behandelingen vaak of soms weigeren, omdat ze het te ver vinden gaan (12% vaak, 71% soms). “Er is geen richtlijn voor wat ‘te ver’ gaan is,” legt Meijer uit. “Het is wel zo dat de NVCG-artsen die bij ons zijn aangesloten in principe voor een natuurlijk resultaat gaan.”
Die keuze zorgt soms voor een tweestrijd bij artsen vertelt ze verder: “Als een cliënt met te grote lippen om nog meer vraagt, probeer je daar als arts bij weg te blijven. Op het moment dat iemand doordrukt en je aanvoelt: als ze het niet hier doet, doet ze het ergens anders. Dan moet je je als arts ook afvragen, gebeurt het dan nog steeds veilig?”
Meijer vindt dat de cosmetisch artsen een verantwoordelijkheid hebben, zeker voor mensen die ook een psychische achtergrond hebben. “Vanuit het medisch perspectief is het belangrijk om te benoemen dat het te ver gaat en uit te leggen dat er mogelijk een psychisch aspect achter ligt. Als dit wordt benoemd door een arts, voelt de patiënt zich vaak ook serieus genomen. Het komt ook voor dat we cliënten doorverwijzen naar psychologische zorg.”
Niet bekwame behandelaren
Meer dan de helft van de artsen uit het onderzoek laten weten soms (44%) tot vaak (12%) een fout te moeten corrigeren van een niet-bekwame behandelaar waar de cliënt in kwestie voorheen is geweest. “We zien dit helaas te vaak voorbijkomen. Als je dit werk fulltime doet, zie je dit met enige regelmaat.”
Dat is de aanleiding voor het NVCG geweest om vorig jaar het meldpunt Misstanden Cosmetische Zorg op te richten. “Via het meldpunt krijgen we minimaal één keer per week een melding binnen, zelfs in tijden van corona.”
Volgens Meijer kunnen deze cijfers worden verlaagd als cliënten naar een arts gaan met een beschermde titel. Maar hoe weet je of jouw cosmetisch arts een echte arts is? Daar heeft Meijer een tip voor: “Check of je cosmetisch arts een KNMG-titel heeft. Hieraan kun je zien dat ze een erkende opleiding hebben gedaan en gespecialiseerd zijn.”
Aan het onderzoek, gehouden van 10 maart 2021 tot en met 28 maart 2021, hebben 86 cosmetische artsen meegedaan, die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde. De artsen werden bevraagd over hun cliënten tussen de 18 en 35 jaar.
Aflevering 3 van Het Goddelijke Lichaam ‘Van filter tot filler’ is vanaf vrijdag 2 april om 15.00 uur op het YouTube-kanaal van NPO 3 te zien.
Het Goddelijke Lichaam van Brandpunt+ is een documentaireserie over jongeren met de drang naar perfectie. In het kader van deze serie schreven we ook de volgende artikelen:
Lees: “Mensen met Body Dysmorphic Disorder zien zichzelf als een misvormd monster” Iedereen heeft onzekerheden. Maar wat als een negatief zelfbeeld je hele leven overneemt? Charlotte (29) en Jeffrey (25) lijden aan het Body Dysmorphic Disorder (BDD) en vertellen hoe het is om hiermee te leven.
Kijk: Ivo en Ricky hadden een eetstoornis: “Cristiano Ronaldo vond ik dik” Denk je aan eetstoornissen, dan denken de meesten vooral aan vrouwen. Onterecht: 10% van de mensen met een eetstoornis is man. Ook gespierde, afgetrainde mannen die kerngezond lijken kunnen ermee te maken krijgen.
Lees: Bouwvakker én plus-size model Liam: “Ik was altijd ‘de jongen met het buikje’” Al jaren werkt Liam Bloemendaal (26) in de bouw. Een jaar geleden kwam daar een carrière als plus-size model bij. Een belangrijke rol, want bijna veertig procent van de jonge mannen heeft wekelijks negatieve gedachten over hun lichaam.
Kijk: Plus-size model Joann (22) en activist Bappie (30) verzetten zich tegen het slankheidsideaal Wie een maatje meer heeft, wordt maatschappelijk achtergesteld. Dat vinden bewegingen die zich bezighouden met body positivity en fat liberation. Plus-size model Joann van den Herik (22) en online activist Bappie Kortram (30) vechten tegen het label ‘dik’.
Lees: Hoe (on)schuldig zijn gezichtsveranderende filters? Gezichtsveranderende filters kunnen de illusie wekken van een cosmetische ingreep en worden gretig gebruikt op sociale media. Deskundigen slaan alarm over vermeende schadelijke psychologische gevolgen. Hoe denken de filtermakers zélf over de impact van hun digitale creaties?
Lees: Cosmetisch artsen: 1 op 3 jongeren doet inspiratie op via (sociale) media Eén op de drie artsen geeft aan dat (sociale) media een grote inspiratiebron zijn voor de meeste hun cliënten tussen de 18 en 35 jaar. Dat blijkt uit ons onderzoek in samenwerking met de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG).
Kijk: “Ik ben een real life Instafilter” Van je selfie pimpen op insta, naar jezelf pimpen in de schoonheidskliniek. 1 op de 10 cosmetisch artsen geeft aan dat filtermogelijkheden op social media de belangrijkste inspiratie zijn voor de meeste van hun cliënten tussen de 18 en 35.
De vierdelige serie is vanaf 19 maart iedere vrijdag om 15:00u te zien op het YouTube-kanaal van NPO3.