Een korte geschiedenis van homohaat in Nederland
- Denkvoer
- 13 jun 2016
- 2 minuten leestijd
Maarten van Rossem legt in drie stappen uit waar homohaat in Nederland vandaan kwam, hoe deze vorm van uitzonderlijke domheid zich ontwikkelde en hoe pijnlijk recent dat nog tot grote incidenten leidde.
Ook in het progressief gewaande Nederland is homohaat helaas niet uitzonderlijk. Voor RTV Utrecht onderzocht historicus Van Rossem de herkomst en ontwikkeling van deze vorm van uitzonderlijke domheid. De belangrijkste drie fragmenten uit de uitzending staan hieronder.
1. In de klassieke oudheid had niemand iets tegen homo's
De Grieken en Romeinen vonden het allemaal wel best. Pas toen de christelijke kerk zich er tegenaan bemoeide, ging het mis. De kerk vond dat seks louter als voortplanting bedoeld was. Alle andere vormen van seks werden zo rond de 12e eeuw strafbaar gesteld.
2. De gevolgen van de Verlichting
Even ontstaat er in de 18e eeuw een semi-bovengrondse subcultuur van homoseksuelen. In Utrecht opent zelfs de eerste gaybar zijn deuren. Lang zal café de Levendige Dood helaas niet openblijven. Als homo's zichtbaarder worden, blijkt ook hoe diep de afkeer voor hen inmiddels is geworteld. Een Utrechtse man doet aangifte als hij twee mannen aan het werk ziet. Het is 1730, de autoriteiten nemen de aanklacht zeer serieus. Uiteindelijk worden achttien mannen opgepakt en veroordeeld. Als straf worden ze gewurgd tot ze sterven.
3. 1982: mishandeling in Amersfoort
Zo lang is het nog geleden dat het tijdens Roze Zaterdag compleet uit de hand liep. Zo'n tweeduizend demonstranten verzamelden op een plein in Amersfoort om het belang van homo-emancipatie te benadrukken. Van Rossem interviewt een man die er toen bij was: "Opgeschoten jongenlui gooiden uien, eieren en tomaten op ons, en scandeerden: 'Homo's aan het gas'." 's Avonds, als de demonstratie is afgelopen, wordt het nog erger. "Iedereen was vogelvrij. Het werd heel macaber. Sommigen belandden in het ziekenhuis, anderen werden de gracht ingeduwd." Het illustreert op pijnlijke wijze: ook in Nederland is homo-emancipatie even pril als kwetsbaar.