De Springplank van Saman Amini
- Springplank
- 09 mei 2019
- 6 minuten leestijd
In de rubriek Springplank vertellen bekende en minder bekende Nederlanders wie de bepalende persoon in hun leven of carrière is geweest. Ditmaal: Saman Amini (Teheran, 1989), acteur, toneelmaker, zanger, dichter en schrijver.
"Nima Mohaghegh is mijn springplank. Hij is regisseur en dramaturg en de afgelopen jaren is hij voor mij een grote inspiratiebron geweest. Hij is altijd heel eerlijk tegen mij. Zonder poespas kan hij me zeggen wat hij goed en slecht vindt aan mijn werk. Soms is dat erg pijnlijk en confronterend. Hij kan dan kritiek geven op álles. Hij heeft de Nederlandse Filmacademie afgerond en ikzelf heb nooit een regieopleiding gedaan. Elke dag als ik met hem werk ben ik onder de indruk van zijn talent als het op drama en tragiek aankomt. Als maker wil ik kunnen wat hij kan. Het is jaloersmakend hoe hij grote verhalen kan simplificeren en voelbaar kan maken."
"De belangrijkste les die ik van Nima heb geleerd is het belang van goed om te kunnen gaan met kritiek. Het is waardevol om te kunnen luisteren naar wat anderen van je vinden. De momenten dat iemand kritiek op je uit, de confrontatie aangaan, de ongemakkelijke momenten die daarbij komen kijken - die moet je omarmen. Voordat ik Nima leerde kennen vond ik dat pijnlijk. Ik ben een perfectionist, daarom vind ik het soms moeilijk om te gaan met kritiek. Ik neem het vaak persoonlijk op. En dat is ook logisch want het voelt alsof je ziel op papier staat als ik iets heb geschreven en als iemand daar dan kritiek op heeft, dan denk je what the fuck."
"Nima en ik zijn nu aan het werken aan de film Onvoorwaardelijk. Nima schrijft het script. Hij vertelde mij over het personage dat ik ga spelen. Voor die rol ben ik nu aan het aankomen. Vorig jaar september woog ik 78 kilo, inmiddels ben ik 14 kilo zwaarder. Ik weeg nu 92 kilo, maar het doel is 100 kilo. Dat doe je natuurlijk niet zomaar, ik geloof in zijn visie. Na dit interview ga ik meteen trainen, het hoort nu bij mijn werk. Maar nu moet ik rustig aandoen want het begint pijn te doen aan mijn onderbuik."
'Weet je Saman, er was toen hongersnood. De man die je speelt was dun. Je moet afvallen.'
"Tot nu toe hebben we drie films samen gemaakt. In de film Sacred Defense, die genomineerd was voor de studenten-Oscars, speelde ik een getraumatiseerde preker in de Iraanse oorlog met Irak in de jaren ‘80. Een maand voordat we begonnen met draaien kwamen we tot de conclusie dat het verhaal dat we wilden vertellen zich afspeelde in de tijd van hongersnood. Nima zei: 'Weet je Saman, er was toen hongersnood. De man die je speelt was dun. Je moet afvallen.' ik deed het meteen."
"Als ik samenwerk met goede mensen, merk ik aan mijn eigen gedrag dat ik excuses ga verzinnen voor de fouten die ik maak. Nima leert mij hiermee om te gaan. Ik heb het geluk dat ik mensen zoals Nima om me heen heb kunnen verzamelen. Ik denk dat ik door in zijn buurt te zijn beter word. Hij is zo goed: zijn genadeloze observatievermogen, zijn intelligentie, zijn gevoel voor tragiek: het heeft een overrompelend effect op mij. Het geeft je als acteur een veilig gevoel waardoor je blind een aanwijzing kan opvolgt."
"Hij vertelde me om niet het verhaal te
vertellen van een meisje op het AZC dat terug moet naar haar geboorteland,
maar juist over een meisje dat verliefd wordt op een oudere jongen. Op die manier
vertel je universele verhalen. Soms is onze relatie zo dat hij regisseur is en
ik acteur, maar soms schrijven we ook samen. Ook zijn we vrienden. En dat is
bijzonder want ik kan eigenlijk helemaal niet werken met mijn vrienden. Vaak
trek ik hun houding niet en vind ik dat ze zich niet genoeg
focussen. Met Nima is het anders want we begonnen met elkaar te werken
voordat we maten werden."
Lees ook
De springplank van Brian Elstak
"Nima en ik zijn ook partners. Naast dat we veel voorstellingen samen hebben geschreven hebben we samen met Christine de Jager de stichting Black Sheep Can Fly opgericht. Het theaterpubliek in Nederland is over het algemeen wit en oud. Hier willen we met deze stichting verandering in brengen. Ik wil mijn eigen doelgroep bereiken met mijn werk in het theater. Door jonge makers en acteurs met een diverse achtergrond te betrekken bij onze verhalen proberen we diversiteit in de theaterwereld te bereiken. Samen met Nima zoeken wij naar verhalen met een maatschappelijke urgentie. Nu trekken we door het land met de nieuwe theatershow A seat at the table. In dit stuk hebben we het over onbewust racisme dat ertoe kan leiden dat iemand zich nooit volledig kan wortelen. Het is belangrijk om dit soort verhalen aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Daarom hopen we een samenwerking aan te gaan instanties zodat we de voorstelling kunnen spelen ook zien op de politieacademie en op middelbare scholen.’
‘Ik was laatst naar het concert van Willem de Bruin, die tot 2014 met Twan van Steenhoven The Opposites vormde. Het concert was echt zo goed. Hij is echt genius. Zijn laatste album is zo waardevol geweest voor mij het afgelopen jaar. En bij het concert waren alleen maar jonge mensen in de zaal en van alle kleuren. Ik dacht: dit wil ik ook. Dus dit jaar ga ik mij meer focussen op muziek.’
De videoclip bij het nummer 'Laat me toe' van Saman
"Trouwens, als je het over een springplank hebt, dan mag ik niet vergeten om mijn moeder te noemen. Zij heeft ervoor gezorgd dat ons leven goed is. Ondanks dat ik ze in haar eentje, als alleenstaande moeder met mijn zusje en ik naar Nederland immigreerde. Ondanks dat we in een omgeving zijn opgegroeid waar diepe dalen de orde van de dag waren. Ondanks dat we het nooit echt breed hadden, niet in Iran maar ook niet in Nederland. Ondanks dat mijn vader er niet kon zijn. Ondanks al die dingen bij elkaar heb ik een sterke vrouw van eenmoeder die alle leegtes in ons leven wist te vullen door haar aanwezigheid. Door er simpelweg te zijn. Zij heeft altijd voor een veilige thuishaven gezorgd. Mijn moeder is een strijder. Zij was mijn eerste springplank."
Wil je Saman met A seat at the table in het theater zien dan kan dat nog de komende maanden. Voor speeldata en tickets klik je hier