‘Terwijl wij op onze luie reet zitten, dóén zij tenminste iets’. Krit Zeegers (34) verdedigt activisten in de rechtszaal
- Artikel
- 12 jan 2023
- 8 minuten leestijd
Antiracisme-demonstranten, leden van Extinction Rebellion, krakers en de welbekende schilderij-lijmers: allemaal weten ze strafrechtadvocaat Krit te vinden als ze voor de rechter moeten verschijnen. Maar valt iedere protestactie te verdedigen?
Lange tijd stond Nederland bekend als het kalme polderland waar
ontevreden burgers liever klagen tegen de tv dan dat ze met een brandende
fakkel de straat op gaan. Maar dat beeld is de laatste jaren flink gekenterd.
Alleen al in hofstad Den Haag nam het aantal demonstraties toe van 350 per jaar rond de eeuwwisseling naar 1.874 in 2021. En
dat waren lang niet alleen maar demonstraties tegen het coronabeleid: van links
tot rechts en van boeren tot klimaatactivisten, in alle delen van de
samenleving lijkt de bereidheid om fysiek actie te voeren toe te nemen.
Dat merkt ook Krit Zeegers (34), als
strafrechtadvocaat werkzaam bij Jebbink Soeteman Advocaten. Tijdens ons
interview in het statige pand aan de Amsterdamse Singel checkt hij regelmatig
op zijn telefoon of een officier van justitie van zich heeft laten horen. In de
avond na ons gesprek zal hij de zaak van twee activisten van Extinction
Rebellion moeten voorbereiden. Jebbink Soeteman is als advocatenkantoor
onder meer gespecialiseerd in het bijstaan van activisten die voor de rechter worden
gedaagd.
"Wat mij betreft ga je dan de grens over van activisme: als je geweld pleegt tegen een persoon of daar serieus mee dreigt"
[LD]
Waarom denk je dat steeds meer mensen de straat op gaan en daarbij ook vaker
bereid lijken te zijn de wet te overtreden?
“Er wordt de
laatste jaren meer licht geschenen op maatschappelijke misstanden en crises,
zoals institutioneel racisme en klimaatverandering. Tegelijkertijd is er een
regering die er in de ogen van burgers te weinig actie op onderneemt. Als er
niet adequaat wordt gereageerd op iets dat mensen boos of bang maakt, dan maakt
dat wanhopig. Acties waarbij de grenzen van de wet worden opgezocht, komen vaak
voort uit oprechte ongerustheid over de wereld en frustratie over gebrek aan
verandering.”
Hoe
belangrijk vind je het om persoonlijk te sympathiseren met de activisten die je
als advocaat verdedigt?
“Als advocatenkantoor staan wij erom bekend dat we met name de wat meer linkse
activist bijstaan, persoonlijk bevind ik me ook aan die kant van het politieke
spectrum. Stel dat een protesterende boer bij me aanklopt, dan zou ik eerst willen
weten of hij met zijn acties ook een rechts-nationalistische boodschap heeft
uitgedragen of desinformatie heeft willen verspreiden. Iedereen verdient
rechtshulp, maar aan personen met wiens activistisch gedachtegoed ik het
fundamenteel oneens ben, besteed ik mijn tijd liever niet. Ook voor hen is het dan
beter om door een andere advocaat te worden bijgestaan.”
In 2019 verdedigde je een vrouw die tijdens een
antiracisme-demonstratie over Thierry Baudet riep: ‘Als je Thierry dood wil
schieten, zeg dan paf!’ Is dat nog activisme te noemen?
“Ik denk dat dit vooral een onoplettend grapje was. Het werd
gezongen op een vrolijk melodietje, ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat
het vervolgens zo serieus werd genomen. Het is iets anders dan een dreigbrief
of tweet waarin je zonder ironie oproept tot geweld tegen Baudet. Wat mij
betreft ga je dan de grens over van activisme: als je geweld pleegt tegen een
persoon, daar serieus mee dreigt of tot oproept.”
Maar of het nou ironisch bedoeld is
of niet, zo’n uitspraak draagt wel bij aan het normaliseren van
doodsverwensingen van politici. Woorden hebben impact.
“Ik
denk niet dat iemand door het horen van zo’n leus denkt: nu ga ik op pad om het
tot uitvoer te brengen. De manier waarop mijn cliënt, een jonge vrouw die destijds
21 jaar was, uit huis werd getrokken, in een ME-busje werd gestopt en
uiteindelijk een taakstraf van 100 uur kreeg, vind ik ook nog steeds niet te
rechtvaardigen.”
Zou je hier
hetzelfde over denken als zo’n uitspraak niet over Baudet, maar over de leider
van een linkse politieke partij was gedaan?
[Denkt na. Dan:] “Als iemand bij een rechts-nationalistische
bijeenkomst zoiets grappend zou zingen over Sylvana Simons, dan zou het goed
kunnen dat mijn reactie heel anders zou zijn. Juridisch zou ik misschien op
hetzelfde oordeel uitkomen, maar moreel zou ik het sneller verwerpelijk
vinden.”
Waarom?
“Omdat
de kritiek op Simons vaak voortkomt uit racisme en seksisme, dat vind ik bij
voorbaat verwerpelijk. En ik durf eerlijk te zeggen: ik vind Baudet zelf ook
een lul. Een gevaarlijke man, als ik denk aan hoe hij de samenleving wil
inrichten. Mensen die zich tegen hem uitspreken hebben eerder mijn sympathie.
Ik ben hierin niet consequent. Als het aankomt op mijn morele oordeel, dan vind
ik ook niet dat ik altijd consequent hoef te zijn.”
“Ik denk dat veel mensen de mond vol hebben van de effectiviteit van activisme, terwijl ze zelf niks doen"
Afgelopen november was er veel
kritiek op het politieoptreden in Staphorst toen actiegroep
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) wilde protesteren bij een lokale
sinterklaasintocht. Agenten zouden KOZP onvoldoende hebben beschermd en gewelddadige Staphorsters juist ruim baan hebben gegeven. Heb
je het idee dat activisten uit gemarginaliseerde groepen anders worden
behandeld door justitie?
“Absoluut, dat laat de behandeling van Kick Out Zwarte Piet door de
jaren heen goed zien. Hun protest begon ooit met twee mensen die bij een
intocht stonden in een met tekst bedrukt t-shirt, daar was niets strafbaars
aan. Toch werden ze met grof geweld afgevoerd. Daarvan heeft de ombudsman later
ook gezegd: hier was sprake van disproportioneel geweld.”
“Die disproportionaliteit hoeft
trouwens niet het gevolg te zijn van bewust racisme. Bij racisme en
discriminatie gaat het vaak om onbewuste denkbeelden en vooroordelen die gedrag
en besluitvorming beïnvloeden. Daar is ook het Nederlandse rechtssysteem niet
van gevrijwaard.”
Er is de laatste maanden ook veel te doen geweest rondom
klimaatactivisten die soep gooiden tegen een kunstwerk (de Zonnebloemen van Van Gogh in Londen) of zich eraan vastlijmden (o.a. Vermeer’s
Meisje met de parel in Den Haag). Vind je vandalisme in deze gevallen moreel te
rechtvaardigen?
“Ja. Ten eerste is in geen van de gevallen het schilderij geraakt, er
zijn bewust kunstwerken gekozen waar glas voor zit. Dus waar hebben we het
over? Het Meisje met de parel hing in no-time weer aan de muur.”
En is het ook effectief, denk je, deze vorm van activisme?
“Ik
denk dat veel mensen de mond vol hebben van de effectiviteit van activisme,
terwijl ze zelf niks doen. Terwijl jij en ik hier op onze luie reet zitten,
dóén zij tenminste iets.”
Toch vraag ik me af: als je bewust kiest voor een arrestatie en
media-aandacht, is het dan slim om dat in een museum te doen? Zou een locatie
die een duidelijke link heeft met klimaatbeleid of uitstoot het doel niet beter
dienen, zoals een regeringsgebouw of vervuilend bedrijf?
“Het
heeft nu meer aandacht gekregen dan als ze een pannetje soep tegen het kantoor
van Shell hadden gegooid, want dat gebeurt al iedere week. En ja, in eerste
instantie gaat die aandacht vooral over de vorm, maar het schudt mensen ook
wakker. En vervolgens brengt het hier en daar weldegelijk een inhoudelijk
gesprek op gang over de klimaatcrisis.”
"De aard van een demonstratie kan en mág zijn om te ontregelen"
De Britse
regering heeft nieuwe wetgeving aangekondigd waarmee het lamleggen van het
verkeer, zoals Extinction Rebellion soms doet, tot een jaar gevangenisstraf kan
leiden. Volgens onderzoekers zou die toegenomen repressie worden gevoed door een ongegronde
angst voor radicalisering van klimaatactivisten en het mogelijke ontstaan van
‘eco-terrorisme’. Zie je die angst ook in Nederland?
“Het is bekend dat de AIVD (de nationale inlichtingendienst, red.)
infiltreert bij sommige actiegroepen die zich bezighouden met milieu en
klimaat, dat zegt natuurlijk wel wat. In Nederland is de wetgeving met
betrekking tot protest al vrij repressief, maar gelukkig leggen rechters
meestal niet de hoogst mogelijke straf op. Waar ik me zorgen over maak, is dat
dit in de toekomst wel zal gebeuren in de hoop dat het een afschrikkend effect
heeft op andere activisten. Een chilling
effect wordt dat genoemd.”
“Daarvoor waarschuwt ook het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Dat instituut tikt rechters en nationale overheden regelmatig op de vingers omdat zij zich vaak niet realiseren hoe een protest er in een democratische rechtsstaat uit mag zien. De aard van een demonstratie kan en mág zijn om te ontregelen. Als overheid heb je de plicht om het ongemak daarover tot op zekere hoogte te tolereren, zelfs als er dingen gebeuren die onder andere omstandigheden strafbaar zouden zijn. Maatschappelijke verandering en debat bereik je nu eenmaal sneller door ontregeling, ongemak en ophef dan door het vriendelijk kenbaar maken van je wensen.”