Het fileprobleem door vrachtwagens, in drie grafieken
- GRAPHICS
- 21 jun 2017
- 2 minuten leestijd
Het vrachtverkeer is onmisbaar om onze economie draaiende te houden, maar hoe gaan we om met de overlast die het op de weg veroorzaakt? Wij hebben het fileprobleem door vrachtwagens in drie grafieken samengevat.
Zodra een vrachtwagen kantelt, pech heeft of om een andere reden langs de weg stilstaat, komt bij de VerkeersInformatieDienst (VID) een melding binnen. Dat gebeurde vorig jaar 4.737 keer. Dat aantal is verviervoudigd sinds 2000: toen moest de VID nog 1.098 keer ingrijpen.
Driekwart van deze meldingen betreft een gestrand voertuig. Vaak betekent dit mechanische problemen. In de overige gevallen is er een ongeval gebeurd, of is de oorzaak onbekend/niet geregistreerd.
Zodra de melding doorkomt in de VID-centrale, wordt de rijstrook met een rood kruis afgezet. Een weginspecteur en berger treffen ter plaatse maatregelen om de veiligheid van weggebruikers en de chauffeur te waarborgen. En na de berging wordt bekeken of de weg eventueel moet worden opgeknapt.
Bekijk hier live een aantal camera’s die boven de Nederlandse snelwegen hangen.
Ongeveer een derde van de pechgevallen met vrachtwagens wordt veroorzaakt door een lekke band. Op de tweede plek staan problemen met het mechanische motorsysteem met 13,5 procent.
Zodra het om een ongeval gaat, ontlopen de eenzijdige ongevallen en botsingen met een andere weggebruiker elkaar nauwelijks. In 522 gevallen was de vrachtwagenchauffeur de enige partij, en bij 535 ongelukken waren minstens twee weggebruikers betrokken.
Het cliché luidt vaak dat Poolse chauffeurs veel ongevallen veroorzaken. En inderdaad, van alle buitenlandse vrachtwagens zijn de Poolse het vaakst betrokken. Maar Nederlandse chauffeurs zijn veruit het vaakst een partij bij een ongeval.