TikTokkers, stop: de oud-geldlook is niet cool
- Artikel
- 04 okt 2022
- 7 minuten leestijd
Redacteur Ismay struint regelmatig TikTok af om nieuwe trends te spotten. Dit keer kwam ze de problematische ‘old money aesthetic’ tegen en daar moet ze iets over kwijt.
Als je op TikTok zit, is de kans groot dat je weleens een filmpje bent tegengekomen over de zogenoemde old money aesthetic, de lifestyle van mensen met ‘oud geld’, je weet wel: mensen wiens familiekapitaal al meerdere generaties meegaat.
In de ene video is het een get the look-tutorial waarin wordt uitgelegd hoe je eruit kan zien als iemand met oud geld, de andere keer is het een filmpje waarin verschillende foto’s van mensen met oud geld achter elkaar zijn geplakt, terwijl op de achtergrond het nummer Young and Beautiful van Lana Del Rey speelt.
Vintage Ralph Lauren-advertenties
Hoe zo’n lifestyle eruit ziet? Op die foto’s zie je bijvoorbeeld jonge, witte mannen met een middenscheiding en strakke kaaklijn die in kakibroek en Oxford-shirt op een zeilboot staan, dunne vrouwen met geföhnd haar in een tennisoutfit voor een luxueus zomerhuis in Italië, en vintage Ralph Lauren-advertenties.
In verschillende video’s wordt getipt aan wie qua looks je een voorbeeld kunt nemen (voor de mannen is er Gossip Girl’s Nate Archibald en voor de vrouwen prinses Diana), welke items je het beste kunt dragen (Prada-loafers en parels) en waar je op vakantie moet gaan (Saint-Tropez of The Hamptons).
Duidelijk inspirerend en populair onder jongeren dus: de hashtags #oldmoney en #oldmoneyaesthetic zijn op TikTok inmiddels miljarden (!) keren bekeken.
Waar komt die interesse vandaan?
De fascinatie voor mensen met oud geld is er altijd al geweest; kijk maar naar de boeken van Cecily von Ziegesar en series als Elite. Toch is het bijzonder dat generatie Z – een generatie die bekend staat om haar activisme en hashtags als #eattherich – geobsedeerd lijken te zijn door oud geld. Waar komt die interesse toch vandaan?
Er is al vaker geschreven dat jongeren in coronatijd - precies wanneer deze esthetiek trending werd – troost zochten in nostalgie. Voor de een is dat YK2 (mode uit het jaar 2000), voor de ander is dat misschien de ‘old money aesthetic’.
Er zijn ook theorieën, zoals die van YouTuber Amanda Maryanna, dat jongeren verlangen naar deze levensstijl vanwege de hoge werkdruk die ze ervaren: “Mensen werken om te leven en verlangen ernaar om eens niet de druk te voelen om constant geld te moeten verdienen of productief te zijn. Ik denk dat mensen met oud geld hun enige referentiepunt zijn waar het lijkt alsof je comfortabel kan leven zonder het grootse deel van de tijd aan werk te besteden.”
Het gezicht achter het account @oldmoneyaddicted denkt eerder dat het te maken heeft met de extravagante en schreeuwerige houding van mensen met ‘nieuw geld’. “Daar zijn we klaar mee. We willen terug naar de verfijnde en ingetogen esthetiek van oude rijkdom”, vertelt de anonieme maker tegen The Cut.
Los Angeles rich versus Connecticut rich
Genoeg redenen waarom jongeren hier geïnteresseerd in zijn. Toch is het verspreiden van deze video’s problematischer dan je denkt. Nu hoor ik je denken: wat is er mis met een kledingstijl of een bepaalde hobby leuk vinden? Mag dat tegenwoordig óók niet meer?
Natuurlijk mag je gewoon een kasjmier vest en een tennisrokje dragen, maar deze jongeren willen meer dan dat. Ze willen zichzelf het complete old money aesthetic-pakket aanmeten. Terwijl ze luisteren naar Spotify-lijsten als ‘Living Like the Kennedys’ dromen ze ervan om op een peperdure kostschool te zitten. Ze willen dat hun toekomstige kind een naam als Warner Huntington III heeft en soms wordt er zelfs getipt waar je mannen met oud geld kunt vinden. Spoiler alert: dat is bij de golfclub.
In de TikTok-filmpjes wordt er ook een verschil gemaakt tussen mensen met oud geld en de nouveau riche, ook wel de nieuwe rijken genoemd. “Waarom zou je ‘Los Angeles rich’ willen zijn als je ook ‘Connecticut rich’ kan zijn?”, luidt de vraag in meerdere video’s. Bij Los Angeles-rich moet je denken aan Kim Kardashian die met een Louis Vuitton-tas in een privéjet zit, bij Connecticut rich moet je denken aan Jackie Kennedy in een oldtimer met een sjaaltje van Hermes in haar haren. New money shouts, old money whispers, wordt er ook wel gezegd.
Volgens TikTok is de old money aesthetic pure klasse, maar eigenlijk is het hartstikke problematisch. Om te begrijpen waarom moet je weten wat oud geld precies inhoudt. TikTok laat het lijken alsof het ‘gewoon een stijl’ is, maar dat is het natuurlijk niet.
Problematische geschiedenis
Zoals gezegd verwijst de term ‘oud geld’ naar familiekapitaal dat al meerdere generaties in de familie is, vaak doen ze er ook alles aan om dat geld binnen de familie te houden. De manier waarop ze dit hebben verdiend is niet altijd even eerlijk, we weten allemaal allemaal dat de meeste multimiljardairs niet zo rijk zijn geworden vanwege hun goede werkomstandigheden en eerlijke zakendeals.
Een goed voorbeeld daarvan is de familie Koch, een van de rijkste families van de Verenigde Staten. Zij stonden niet alleen bekend om het oude geld dat ze hebben verkregen door de olie-industrie, maar ook om het feit dat ze regelmatig hun vermogen inzetten om wetten en regelgeving zoveel mogelijk om te buigen in hun voordeel (meer daarover lees je hier). In Groot-Brittannië is oud geld juist vaak gekoppeld aan de monarchie, die allemaal hebben bijgedragen of geprofiteerd van kolonisatie. Zijn dit écht de levens en mensen waar we een voorbeeld aan willen nemen?
Daarnaast sluit de oude geldbubbel een hoop mensen uit. Denk aan mensen van kleur, mensen met een lagere sociaaleconomische klasse en zelfs mensen met nieuw geld. In de Verenigde Staten wordt er naar mensen met oud geld ook vaak verwezen met de term WASP (White Anglo-Saxon Protestant). Mensen met oud geld hebben vaak hun geld verdiend rond de negentiende eeuw, een tijd waarin buitensporige rijkdom vaak niet haalbaar was voor mensen van kleur. Geen tijd om naar terug te verlangen, maar treurig genoeg doen we dat wel door deze tijd in filmpjes te romantiseren.
Op de honderden vintage foto’s die worden gedeeld zien we dan ook nergens mensen van kleur, maar ook geen queer-koppels of vrouwen met een kledingmaat die groter is dan XS. Het laat zien dat de old money aesthetic echt niet voor iedereen is. Onder de video’s wordt dan ook veelal gereageerd met #goals, maar er staan ook opmerkingen tussen als ‘ugh, I wish but I’m black’ of ‘the old rich are just white, they’re not brown and black. Noted.’
Waarom zouden we bij een groep willen horen die is gebaseerd op uitsluiting en alleen de allerrijksten dient? Je kunt gerust een middag gaan golfen of met een kasjmier vest over je schouders een Aperol Spritz drinken in Saint-Tropez, maar stop met het romantiseren van zo’n problematische en hebzuchtige wereld. Wil je leven in een wereld waarin rijkdom eerlijk is verdeeld, waar iedereen gelijke kansen heeft om succesvol te zijn en waarin niemand wordt uitgesloten vanwege diens huidskleur of sociaaleconomische status? Dan moeten we stoppen met het verheerlijken van oud geld. Want die old money aesthetic is allesbehalve pure klasse.
Beeld: Getty Images