Opnieuw misser bij Forum voor Democratie: persoonlijke advertentie Thierry Baudet offline gehaald
- Artikel
- 30 jul 2019
- 4 minuten leestijd
Forum voor Democratie overtrad wekenlang anti-nepnieuws maatregelen van Facebook. De partij beloofde beterschap, maar ging bij de eerst mogelijke kans opnieuw de fout in.
Zondag verscheen hij op Facebook: een advertentie waarin Thierry Baudet vanaf zijn persoonlijke Facebookpagina aan Forumkiezers uitlegt waarom het noodzakelijk was dat mede oprichter Henk Otten geroyeerd werd. “Spijtig maar waar”, aldus Baudet.
Een dag later was hij alweer offline. Na vragen van Brandpunt+ was Rob Rooken, Europees parlementariër van het FvD, tot de conclusie gekomen dat de advertentie überhaupt nooit live had mogen gaan. Een FvD-medewerker was kennelijk vergeten te vermelden dat het een politieke advertentie betrof. “Wat er precies is misgegaan weet ik niet”, aldus Rooken. (Internetondernemer Rooken wordt sinds het vertrek van Otten gezien als de ‘tweede man’ van de partij en is ook verantwoordelijk voor campagnes op sociale media.)
Wat een vuil #nepnieuws weer op de NPO. Had gister nog de directeur van facebook Nederland aan de telefoon, er is helemaal niks aan de hand, gaat om louter administratieve kwestie - het invullen van een formulier, uploaden van kopie-paspoort, etc. https://t.co/1ErabVC0cZ
— Thierry Baudet (@thierrybaudet) July 13, 2019
Van ‘vuil nepnieuws’ naar ‘er is iets misgegaan’
De nieuwe uitglijder is opvallend, omdat Forum twee weken terug al beterschap beloofde. Sinds maart vallen politieke advertenties op Facebook binnen de Europese Unie binnen een nieuw regime. Facebookgebruikers moeten kunnen zien wie er voor de advertentie betaalt en de inhoud ervan wordt strenger gecontroleerd. Brandpunt+ liet echter zien dat Forum deze regels al anderhalve maand schond waarna er op Facebook een bericht verscheen dat sommige advertenties verwijderd waren.
De verslaggeving was tegen het zere been van partijleider Baudet, die het artikel op Twitter “vuil NPO-nepnieuws” noemde. “Gaat om louter administratieve kwestie - het invullen van een formulier, uploaden van kopie-paspoort, etc”, zei de partijleider op Twitter. Een woordvoerder van de partij liet weten dat de kwestie voor 15 juli geregeld zou zijn.
Hoe het dan toch weer fout heeft kunnen gaan is onduidelijk. Forum heeft zich inmiddels door Facebook laten verifiëren als politieke adverteerder. Volgens Rooken “is er iets misgegaan met de login” waardoor een advertentie per ongeluk op de persoonlijke pagina van Baudet terecht kwam. De partij lijkt met een dreigende splitsing in de Eerste Kamerfractie momenteel ook wel iets belangrijkers aan zijn hoofd te hebben dan een “administratieve kwestie” rondom Facebookadvertenties.
De twee zaken lijken overigens nauw met elkaar samen te hangen. De problemen met de advertenties begonnen in ieder geval in april nadat Otten, indertijd nog verantwoordelijk voor sociale media bij de partij, werd gedwongen het partijbestuur te verlaten.
Otten ‘gaf soms twee ton per dag uit’ aan advertenties
In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen had Forum voor Democratie een zeer effectieve social-mediacampagne. Otten claimt daarvoor nu de credits. “Ik gaf soms in mijn eentje op een dag wel twee ton per dag uit. Er moesten mediadeals gemaakt worden, er moesten filmpjes op Facebook. Dat kost ook heel veel geld”, zei Otten zondag nog in Met het Oog op Morgen. In de aanloop naar de Europese verkiezingen was dat bedrag dat Forum gedaald naar bijna nul. Het resultaat was een stevige neergang in zetels. De laatste weken heeft Forum voor Democratie moeite überhaupt te adverteren Facebook: van de laatste vier advertenties die geplaatst werden moesten er drie snel offline. Illustratief voor de aderlating die het vertrek van Otten heeft betekend voor het campagne-apparaat van de partij.
“Het was vroeger misschien te veel in handen van een enkeling”, aldus woordvoerder Christo Ruijs. “We waren eerst een politieke start-up waar veel werk gedaan werd door weinig mensen. We zijn nu aan het professionaliseren en dit soort groeistuipen hoort daarbij.” Rooken onderschrijft dit. “We moesten gewoon even uitzoeken hoe we dit soort advertenties precies moesten plaatsen en nu weten we dat.”