“Resultaat van het voorschool-systeem is nul.”
- Nieuws
- 03 nov 2015
- 2 minuten leestijd
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs moet tekst en uitleg geven over de effectiviteit van voor- en vroegschoolse educatie. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil hierover op korte termijn met hem in debat. Dat blijkt uit een rondgang van het televisieprogramma Brandpunt.
Kamerleden van PvdA, D66, PVV, ChristenUnie, CDA en SP reageren hiermee op een groot onderzoek naar de voorschoolse opvang. Daaruit blijkt dat de voorschool geen effect heeft op de ontwikkeling van kinderen met een achterstand. Die conclusie trekt bijzonder hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink na een analyse van 21 onderzoeken over 15 jaar tijd: “Er is nul resultaat voor rekenen, nul resultaat voor taal, nul voor sociaal emotionele ontwikkeling. Het is nul”, aldus Fukkink in Brandpunt.
De voorschool werd 15 jaar geleden in het leven geroepen. Kinderen vanaf 2,5 jaar met een taal- of rekenachterstand zouden hierdoor op hetzelfde niveau als hun leeftijdsgenoten in het basisonderwijs kunnen beginnen. Het idee waaide over uit Amerika, waar grote successen werden geclaimd met kinderen uit achterstandswijken.
Er zijn inmiddels zo’n 6000 voorscholen in Nederland, tienduizenden kinderen met een achterstand maken van de opvang gebruik. Ze worden bijgespijkerd aan de hand van programma’s zoals Piramide, Kaleidoscoop en Uk en Puk. Volgens bijzonder hoogleraar Fukkink zijn deze programma’s allemaal niet bewezen effectief. "Dat betekent dat nooit is aangetoond dat ze wel werken, en daarmee is het voorschoolse systeem op drijfzand gebouwd", stelt Fukkink.
De jaarlijkse kosten van de voorschool bedragen naar schatting 500 miljoen euro. Voorzitter Gjalt Jellesma van BOinK, de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang, roept in Brandpunt op met het huidige voorschoolse systeem te stoppen: “Dit vind ik een ramp. Om dit onderzoek kun je niet heen, doe het dan ook niet en grijp in.”
Ook internationaal gezien is er al langer stevige kritiek op de voorschoolse educatie in Nederland. Hoogleraar gezinspolitiek Michel Vandenbroeck verbaast zich in Brandpunt met name over het gesegregeerde systeem van kinderopvang.“Jullie hebben een obsessie met achterstand. Het is geen goed idee om kinderen op te delen in verschillende niveaus. Dat is een segregatie die nooit pedagogisch kan werken. Een van de grote uitdagingen voor Nederland is om die segregatie op te heffen”, zegt de hoogleraar uit Gent.
Het ministerie van OCW laat in een schriftelijke reactie weten te willen investeren in een betere kwaliteit van de voor en vroegschoolse educatie. Verantwoordelijk staatssecretaris Sander Dekker wijst op een onderzoek uit 2009, waaruit wel positieve effecten van de voorschool zouden blijken.